Säker arbetsmiljö skapar förutsättningar för trygga gäster
– En fördel är att vi gjorde en noggrann planering i höstas då taket låg på 300 personer. Det kan vi ha som underlag nu, säger Martin Fredman, säkerhetschef hos Svenska Fotbollförbundet (SvFF). Under pandemin har förbundet brottats med frågor som till exempel hur man ska få publiken på plats att fortsätta följa restriktionerna – […]
Linda Kante
Uppdaterad: 18 maj 2021Publicerad: 18 maj 2021
– En fördel är att vi gjorde en noggrann planering i höstas då taket låg på 300 personer. Det kan vi ha som underlag nu, säger Martin Fredman, säkerhetschef hos Svenska Fotbollförbundet (SvFF).
Under pandemin har förbundet brottats med frågor som till exempel hur man ska få publiken på plats att fortsätta följa restriktionerna – som att hålla avstånd i köer till toaletter, kiosker och så vidare. Dessutom finns det en informationsutmaning i det att exempelvis alla besökare inte bör anlända samtidigt till matcher.
– Målsättningen är att se till att personalen hos de säkerhetsföretag som vi samarbetar med är vaccinerade. Vidare kommer arbetsmiljösektionen sakligt gå igenom hur de kan genomföra sina arbetsuppgifter på ett säkert och tryggt sätt. Det är viktigt för oss som arrangörer att dels säkerställa vår personals arbetsmiljö men också skapa förutsättningar för att gästen ska känna sig trygg och säker, fortsätter Martin Fredman.
Han understryker dock att de säkerhetsfrågor som är högprioriterade under normala omständigheter inte bör glömmas bort.
– Det är ingen som tror att de delarna med pyroteknik, ordningsstörningar och så vidare kommer att försvinna bara för att vi under en tid har färre besökare på arenorna. Tvärtom, det är kanske dessa människor som längtat efter att få gå på match allra mest. Så allt det vanliga arbetet består också förstås.
Finns det några planer på att eventuellt endast tillåta personer med vaccinpass på fotbollsmatcher framöver?
– Både Svensk Elitfotboll och vi har tittat på den frågan, men det finns en juridisk aspekt så det är inte fullt så enkelt. Men vi vet att det finns digitala lösningar på marknaden för att lösa något sådant. Det vi kan konstatera är att det finns en stark vilja från svensk fotbolls håll att göra det som krävs för att få igång verksamheter igen.
ANNONS
Linda Kante
#evenemang
#fotboll
#svff
#traditionellsäkerhet
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.