Det har skett en stor ökning av nätfiske där cyberkriminella utger sig för att vara stora logistikföretag såsom Amazon, DHL och FedEx. Därför vill IT-säkerhetsföretaget Check Point nu varna nätshoppare.
Meddelandena uppger ofta att något är fel med leveransen eller att det går att spåra leveransen om betaluppgifter fylls i, för att lura mottagarna att lämna ut konto- eller betalinformation.
– Hackare vill påverka hela shoppingupplevelsen online, både före och efter att du köpt något, säger Mats Ekdahl, säkerhetsexpert hos Check Point. Först skickar hackarna ”specialerbjudanden” som utger sig för att komma från något av dina favoritmärken för att försöka luras. Sedan skickar de e-postmeddelanden och sms som ser ut att handla om leveransen av ditt köp, även om du handlat från en betrodd nätbutik.
Teckna din prenumeration på Aktuell Säkerhet här
Under november har Check Point dokumenterat en ökning av leveransrelaterade nätbedrägerier på 440 procent globalt sett, jämfört med oktober. Mest utnyttjade är DHL som nämns i 56 procent av meddelandena, följt av Amazon på 37 procent och FedEx på 7 procent.
– Tänk två gånger innan du öppnar eventuella e-postmeddelanden eller sms om du väntar på en leverans eftersom det kan komma från en hackare, fortsätter Mats Ekdahl. Se efter felstavningar. Akta dig för fel domännamn. Det är tydligt att hackarna riktar in sig på hela shoppingupplevelsen, och du kan drabbas både före och efter ett köp.