Åsa Edner, Sverigechef för Palo Alto Networks

Operationen utnyttjade underrättelser och resurser från flera industripartners i kombination med brottsbekämpning i sex länder. Offert över hela världen kunde spåras tillbaka till en kärngrupp av bedragare som historiskt sett har varit utom räckhåll för utländsk brottsbekämpning. 

— E-postbedrägerier är något de flesta sett eller hört talas om. Många drabbas och mörkertalet är stort. Av den anledningen är det viktigt att förövare ställs till svars. Samtidigt är inte kampen över och både företag och privatpersoner måste även i fortsättningen vara alerta och inte minst fortsätta att förbättra sin säkerhet, kommenterar Åsa Edner, country manager för Palo Alto Networks i Sverige.  

E-postbedrägerier är fortfarande det vanligaste och mest kostsamma säkerhetshotet. Bedrägeriformen toppade FBI:s 2020 Internet Crime Complaint Center (IC3)-rapport för femte året i rad. På mer än ett halvt decennium har de globala förlusterna ökat från 360 miljoner dollar år 2016 till svindlande 1,8 miljarder dollar år 2020. 

Trots dessa enorma förluster gör säkerhetsbranschen och brottsbekämpande myndigheter över hela världen fortfarande betydande framsteg för att förhindra dessa bedrägerier. Den senaste operationen var ny i sitt tillvägagångssätt, eftersom den inte var inriktad på lätt identifierbara kurirer eller andra relativt lättidentifierade aktörer. Istället fokuserade verksamheten främst på de tekniska kärnaktörerna i verksamheten, som har förmågan att bygga och distribuera skadlig programvara och den infrastruktur som används vid bedrägerier. 

Av de 11 personer som arresterades är sex medlemmar i SilverTerrier malware-gruppen i Nigeria. Gruppen och dess medlemmar har lyckats undvika åtal under det senaste halva decenniet på grund av komplexiteten i att spåra de stulna pengarna från offren som befunnit sig över hela planeten tillbaka till källan.