Ökad säkerhet i banksystemen riktar om brotten direkt mot kunderna
– En anledning är paradoxalt nog att bankernas teknik för att förhindra intrång och säkra digitala betalningar förbättrats, säger Gareth Williams, säkerhetsexpert på Biocatch i Sverige. Telefonbedrägerier ökade i fjol med 25 procent och motsvarande brott mot äldre och funktionsnedsatta växte med 14 procent, enligt Polisen. Bedrägerierna omfattar hundratals miljoner varje år och är en del […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 30 januari 2024
– En anledning är paradoxalt nog att bankernas teknik för att förhindra intrång och säkra digitala betalningar förbättrats, säger Gareth Williams, säkerhetsexpert på Biocatch i Sverige.
Telefonbedrägerier ökade i fjol med 25 procent och motsvarande brott mot äldre och funktionsnedsatta växte med 14 procent, enligt Polisen. Bedrägerierna omfattar hundratals miljoner varje år och är en del av en kriminell mångmiljardmarknad. Sett i ett tioårsperspektiv har de anmälda bedrägeribrotten ökat med 53 procent och under det senaste året är det kortbedrägerier och bedrägeri genom social manipulation som har ökat mest, enligt Brottsförebyggande rådets januari-rapport.
Gareth Williams, Biocatch
– Tvåfaktorsautenticering som Bank-id är jättebra för både banker och slutkundena men eftersom det blivit tekniskt svårare att hacka banker satsar angripare på att lura människor i stället. Bedragare fokuserar idag på att skriva bra mejl eller mess och ringa och kommunicera på ett trovärdigt sätt på olika språk, säger Gareth Williams på Biocatch.
I Sverige är bankaffärer i dag till nästan hundra procent digitala. Med denna förändring följer högre gränser för betalningsbelopp, snabbare betalningsmekanismer och en ökad vilja från bankerna att skapa ökad tillgänglighet och smidigare överföring av pengar. Nersidan är att det blir enklare för en bedragare, som lurat en person att använda sitt Bankid, att föra över stora penningbelopp när kontrollinstanser tagits bort. Ovanpå ligger explosionen av sociala medier som i dag är den främsta plattformen för bedragare att inleda och sedan genomföra bedrägerier. Enligt en undersökning från den brittiska banken Barclays börjar 87 procent av alla bedrägerier på sociala medier, där det är lätt för bedragare att få reda på mycket om deras blivande offer och därmed på ett trovärdigt sätt genomföra sitt bedrägeri.
– Människor delar med sig för mycket av personuppgifter och många blir lurade av vad som verkar vara legitima bankmeddelanden och svarar ofta omedelbart på förfrågningar som framstår som brådskande och viktiga. Dessutom är unga brottslingar kunniga på att använda sms och chattar, vilket gör det lättare för dem att låtsas vara någon annan, särskilt om det sker med hjälp av nya kraftfulla verktyg som ChatGPT, säger Gareth Williams.
ANNONS
Linda KanteChefredaktör
#banksystem
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.