
Utrymningssystemet är ett så kallat självservicesystem vilket innebär att alla personer på anläggningen får ett individualiserat SMS med instruktioner och länkar vilket gör att det blir tydligt utrymningslarmet är till för dem och inte ska ignoreras.
Vid utrymning så skickar det integrerade utrymningssystemet ut individuella självservice-länkar, kartor och instruktioner till personal och besökare som rapporterat sin egen status. Administratörer och räddningspersonal kan se status och plats på alla personer på anläggningen, i realtid, samt kontaktuppgifter så att de kan kontakt dem som inte rapporterat sin status eller inte kommit till uppsamlingsplatsen ännu.
Systemet gör att brandskyddsansvariga och utrymningsledare får ett väldigt tydligt verktyg där de kan se exakt alla som är inne på anläggningen, deras status (vad de har rapporterat via utrymningsportalen) och deras kontaktuppgifter så att de enkelt kan söka upp alla, men också prioritera dem som ännu inte uppdaterat sin status.
Utrymningssystemet är cloudbaserat och används via mobiltelefoner, tablets och PC. Systemet kopplas till brandlarm och andra typer av larmanläggningar för att initieras automatiskt vid utrymningslarm.
– Utrymningssystemet är en naturlig utveckling av vår cloudbaserade APV plattform tack vare att vi kan göra saker i den cloudbaserade plattformen som inte går att göra i lokalt installerade system. Automatiska utrymningssystem med individuella meddelanden är viktigare än någonsin då personer har en hög misstro mot larm pga fellarm samt tror att larmet inte är för dem själva. Med vårt system får alla personer på anläggningen ett individuellt meddelande med instruktioner och länkar som gör det tydligt att larm gäller dem och inte ska ignoreras. När vi designade verktyget så gjorde vi det för att vi ville rädda liv och gör det tydligt för personer på plats att larmet gäller dem, deras kollegor och besökare, säger Carl-Hugo Bellmark, director of New Business på PartnerSec.