Nylanserad Self-service ska effektivisera och säkra terminalinchekning
Med Self-service kan besök registreras antingen på förhand eller vid ankomst direkt på terminalen, vilket minskar behovet av manuella incheckningar med hjälp av terminalens personal och gör hela processen snabbare och smidigare för alla parter. Snabb och smidig självbetjäning När åkeriet föranmäler besöket får föraren en PIN-kod som används för att logga in på Self […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 6 mars 2025
Sara Hesselgren, Hogia
Med Self-service kan besök registreras antingen på förhand eller vid ankomst direkt på terminalen, vilket minskar behovet av manuella incheckningar med hjälp av terminalens personal och gör hela processen snabbare och smidigare för alla parter.
Snabb och smidig självbetjäning
När åkeriet föranmäler besöket får föraren en PIN-kod som används för att logga in på Self service-stationen vid terminalen, via surfplatta eller dator. Föraren anger PIN-koden, bekräftar de enheter som ska levereras eller hämtas, och får en QR-kod eller inpasseringskvitto med anvisningar för lastning eller lossning.
För besök som inte är föranmälda kan föraren enkelt checka in själv vid incheckningsstationen. Föraren väljer sitt åkeri på skärmen, vilket gör att registreringsnummer och övrig relevant information från åkeriet automatiskt visas. Föraren klickar på sitt registreringsnummer och anger om det gäller hämtning eller lämning, samt specificerar antal enheter. Efter att ha bekräftat och godkänt informationen genereras en QR-kod, precis som vid föranmälda besök.
QR-koden används för att navigera inom terminalen och säkerställa att rätt last hanteras på rätt plats. Processen är designad för att vara enkel och intuitiv, vilket gör att förare kan checka in sig själva utan hjälp från terminalpersonal, vilket sparar tid och minskar manuell hantering.
Automatisk arbetsorder och förbättrat arbetsflöde
När besöket registrerats skapas automatiskt en arbetsorder, som syns i personalens app på mobilen, vilket gör att rätt åtgärder snabbt kan vidtas för att hantera lasten. Den automatiserade processen minskar risken för misstag och ökar både hastighet och noggrannhet i hanteringen av inkommande och utgående laster. Genom att eliminera manuella moment får terminalpersonal mer tid att fokusera på arbetsuppgifter som verkligen kräver deras uppmärksamhet.
Denna smidiga och effektiva process gör inte bara arbetsflödet mer effektivt utan sparar också tid, vilket gör det möjligt att hantera fler besök utan att behöva anställa extra personal. Det innebär också en förbättrad säkerhet och noggrannhet, eftersom arbetsorderna skapas och distribueras utan manuell inblandning.
– Med Self-service tar terminalerna ett steg närmare en mer automatiserad och effektiv drift, vilket gör arbetsdagen enklare för både förare och terminalpersonal. Södertälje Hamn är först ut med att implementera lösningen, och vi ser fram emot att stötta dem i deras arbete med att digitalisera verksamheten, säger Sara Hesselgren, bolagschef på Hogia Terminal Systems.
ANNONS
Linda Kante
#åkericentral
#checkinservice
#hogia
#terminal
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Skaffa Aktuell Säkerhet Nyhetsbrev
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.