Facebook stänger av den kanadensiska datafirman Aggregateiq. Firman ska på ett liknande sätt som Cambridge Analytica ha missbrukat användarinformation som samlats in via Facebook. Detta rapporterar National Observer.
Enligt uppgifter ska Aggregateiq ha fått 4,6 miljoner dollar för sitt arbete för nej-sidan i Brexit-kampanjen. Visselblåsare Christopher Wylie avslöjade förra månaden att han hjälpte till att skapa Aggregateiq när han jobbade för Cambridge Analytica. Från datfirmans håll förnekar man dock samröre med både Cambridge Analytica eller dess moderbolag.
Teckna din prenumeration på Aktuell Säkerhet här
Nyheten kommer i kölvattnet av den så kallade Cambridge Analytica-skandalen i vilken 87 miljoner användare fått sina Facebook-konton läckta. 55 000 av dessa är svenska konton.
Facebook har låtit meddela att de hädanefter kommer att verifiera vilka som ligger bakom politiska annonser för att extern valpåverkan ska begränsas.
– Vi anser att när du besöker en sida eller ser en annons på Facebook, bör det vara klart vem det kommer ifrån, uppger sociala media-jätten.
Facebooks vd Mark Zuckerberg kommer att under nästa vecka förhöras av kongressen mot bakgrund mot skandalen.