Det är första gången en svensk myndighet tar ett helhetsgrepp om problematiken med digitala leveranskedjor. Rapporten baseras dels på data från NIS-leverantörer och dels data från omvärlden som visar att incidenter i digitala leveranskedjor är vanliga. Något som särskilt lyfts fram i rapporten är vikten av att bryta ett så kallat monoberoende. Det är risken […]
Linda Kante
Uppdaterad: 30 november 2021Publicerad: 30 november 2021
Det är första gången en svensk myndighet tar ett helhetsgrepp om problematiken med digitala leveranskedjor. Rapporten baseras dels på data från NIS-leverantörer och dels data från omvärlden som visar att incidenter i digitala leveranskedjor är vanliga.
Något som särskilt lyfts fram i rapporten är vikten av att bryta ett så kallat monoberoende. Det är risken av att vara beroende av en specifik digital tjänst eller produkt som saknar konkurrerande alternativ och är unik på marknaden.
– Här finns två växande risker. Det ena är att när den specifika leverantören av en digital produkt drabbas av ett avbrott i leveransen vilket kan drabba många andra verksamheter hårt. Den andra är när en digital produkt installeras utan att testas och granskas ordentligt före. Då riskerar till exempel skadlig kod att oavsiktligt installeras och aktiveras. Det kan i sin tur leda till incidenter som blir påtagliga i många delar av samhället, säger Johan Turell, analytiker på MSB och en av två rapportförfattare.
Informationsdelning i de digitala leveranskedjorna brister ofta och många organisationer troligen är omedvetna om hur deras säkerhetssituation ser ut i vissa avseenden.
– Det innebär att det kan vara svårt att veta vad man ska göra när en incident sker i någon av ens digitala leveranskedjor, säger Martin Palmqvist, analytiker på MSB som också skrivit rapporten.
Rapporten Hoten mot de digitala leveranskedjorna riktar sig till organisationer och stater och presenterar 50 rekommendationer på hur hot och sårbarheter kan förebyggas. Den ger också stöd i hur den egna organisationens beroende till digitala leveranskedjor kan analyseras.
– Genom att bli medveten om sin organisations säkerhetssituation och beroende kan det bli lättare att fatta genomtänkta beslut om en incident drabbar någon av ens digitala leveranskedjor, säger Martin Palmqvist.
ANNONS
Linda Kante
#leveranskedjor
#MSB
#NIS
#rapport
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.