Ny nationell rekommendation för barns säkerhet i bilen
Sverige har en hög säkerhet för barn i bil jämfört med andra länder. För att behålla och stärka den svenska bilbarnstolskulturen tecknas idag en överenskommelse om en nationell rekommendation för barns säkerhet i bil. Bakom rekommendationen står tunga representanter för bilindustrin, Trafikverket, Transportstyrelsen, NTF, VTI, barnstolstillverkare, Autoliv och Folksam. Även om andelen barn som åker […]
Linda Kante
Uppdaterad: 17 mars 2017Publicerad: 17 mars 2017
Sverige har en hög säkerhet för barn i bil jämfört med andra länder. För att behålla och stärka den svenska bilbarnstolskulturen tecknas idag en överenskommelse om en nationell rekommendation för barns säkerhet i bil. Bakom rekommendationen står tunga representanter för bilindustrin, Trafikverket, Transportstyrelsen, NTF, VTI, barnstolstillverkare, Autoliv och Folksam.
Även om andelen barn som åker bakåtvänt är hög i Sverige, så behövs kontinuerligt arbete med att uppmuntra och informera nya föräldrar om att låta barnen åka bakåtvänt. Det är anledningen till den nya gemensamma rekommendationen som tecknas av Audi, Ford, Hyundai, Isuzu, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Porsche, Suzuki, Subaru, Seat, Skoda, Toyota, Volvo, Volkswagen, Trafikverket, Transportstyrelsen, Bil Sweden, NTF, VTI, Axkid, Britax, BeSafe, Maxi-Cosi, Autoliv och Folksam.
– Vuxna som transporterar barn i bil har rätt till korrekt och saklig information om hur barn bäst skyddas i bilen. Den nationella rekommendationen bidrar till en samsyn kring hur barn färdas säkert i bil, vilket innebär att den svenska barnsäkerhetskulturen stärks. Vinnarna är de minsta barnen. Bilindustrins förståelse för problemet och deras goda vilja till samarbete har varit det mest glädjande under processen med att ta fram rekommendationen, säger Helena Stigson, trafiksäkerhetsforskare Folksam.
Huvudbudskapet i den nationella rekommendationen är att små barn ska sitta bakåtvänt till minst fyra års ålder. Om man vänder ett barn framåt redan vid två-tre års ålder, så ökar risken för en allvarlig skada i en frontalkollision med upp till fem gånger. Ur krocksäkerhetssynpunkt har det ingen betydelse om den bakåtvända bilbarnstolen placeras i fram- eller baksätet, förutsatt att framsätets krockkudde är urkopplad. För de större barnen är det säkrast att åka i bältestol, bälteskudde eller integrerat barnskydd.
Bilars säkerhetsutveckling har varit imponerande under de senaste 10-20 åren. Tack vare Euro NCAP, det europeiska utvärderingsprogrammet för nya bilar, har nästan alla bilmodeller numera nyckelavstängning av passagerarkrockkudden i framsätet.
– Men vi kan inte förlita oss på att Euro NCAP driver utvecklingen så att det fortsätter att främja säkerheten för barn i Sverige. Här måste vi stå enade i Sverige för att bibehålla vår höga standard och tradition att skydda barn i bil, säger Anders Lie, säkerhetsspecialist Trafikverket.
Den allra första gemensamma rekommendationen för barns säkerhet i bil togs fram på initiativ av Folksam år 2006, då för att hejda utvecklingen när man upptäckte att andelen barn som åkte bakåtvänt minskade.
– Nu tio år senare finns ett förnyat behov av att kommunicera barnsäkerhet eftersom det fortfarande är sex av tio treåringar som åker framåtvänt. Dessutom har det under de senaste åren inträffat minst en olycka där en bakåtvänd bilbarnstol var placerad framför en aktiv krockkudde, som tur var utan barn i bilen. Men det visar på behovet av en tydlig rekommendation, säger Helena Stigson.
ANNONS
Linda Kante
#folksam
#transport
#transportstyrelsen
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.