I dag har det dykt upp en helt ny brandrisk till sjöss, genom de nya laddbara batterierna, som fortfarande är ett delvis outforskat område, det menar Birgitte Holmblad, säkerhetsansvarig på Wasaline,
– Förutom vår egen utrustning, som maskiner, batterier och andra laddbara produkter, har vi både fraktgods med exempelvis elbilar, och passagerarnas resväskor med Power banks och andra laddbara enheter, säger hon.
Även mindre elfordon som exempelvis elcyklar och elsparkcyklar, som blir allt vanligare på bildäck.
För snart två år sedan började Birgitte Holmblad tillsammans med besättningen och kollegor titta på brandsäkerhetsutrustning för de nya riskerna. Bland annat har man tillsammans med andra passagerarrederier medverkat i ett utvecklingsprojekt av en ny innovativ släckbassäng för elbilbränder – en så kallad EVFS-pool. Wasaline har som första rederi beställt denna bassäng.
– Bassängen kyler ner bilens batteri vid en eventuell brand. Den är lätt att hantera och har visat sig vara effektiv vid gjorda tester.
Man tittade också på CGS AVD-släckare, som för närvarande är den mest effektiva metoden på marknaden för att förhindra litiumjonbatteribränder. AVD-medlet kyler ner och kapslar in det brinnande batteriet.
– Vi var med och testade AVD-släckaren ute på fältet där vi provade olika scenarier. Jag tyckte att den fungerade bra och det var då vi beslutade att köpa in släckarna, säger Birgitte Holmblad.
– För oss är det viktigt att ligga i framkant i vårt säkerhetsarbete och genom att vi nu har ett antal olika metoder för att släcka bränder så har vi möjlighet att välja släckmetod utifrån situation.