MasterCard: ”Med beteendebiometri kan vi förebygga bedrägerier”
På världens största mässa för mobil teknik, MWC i Barcelona, finns alla tänkbara företag representerade. Bland dem MasterCard som är på plats för att visa upp sina senaste produkter och tjänster. Bland annat demonstrerar företaget upp hur de med hjälp med beteendebiometri kan förebygga bedrägerier. – För oss handlar allting om att bygga upp en […]
Linda Kante
Uppdaterad: 27 februari 2018Publicerad: 27 februari 2018
På världens största mässa för mobil teknik, MWC i Barcelona, finns alla tänkbara företag representerade. Bland dem MasterCard som är på plats för att visa upp sina senaste produkter och tjänster. Bland annat demonstrerar företaget upp hur de med hjälp med beteendebiometri kan förebygga bedrägerier.
– För oss handlar allting om att bygga upp en tillit för varumärket, säger Kicki Del Valle, Senior Vice President på MasterCard.
– I det är det förstås många lager av säkerhet och vi måste kunna leverera en helhetslösning som garanterar säkerhet före, under och efter köpet.
Kicki Del Valle, Senior Vice President, MasterCard
Genom att använda sig av så kallad beteendebiometri kan MasterCard skapa en bra bild av köpbeteenden och på så vis även reagera snabbt om detta beteende skulle förändras hastigt och radikalt.
– Detta är redan ett viktigt verktyg för oss men kommer att bli ännu viktigare i takt med utvecklingen av IoT, säger Kicki Del Valle.
Vidare påtalar hon att det förstås är kortutgivaren som har det slutgiltiga ansvaret att reagera om något kunds kort skulle bli kapat eller liknande, men att MasterCard kan snabbt leverera en riskanalys baserad på beteendebiometri till kortutgivaren som denne i sin tur kan väga in i sin hantering av ärenden.
Dessutom promotas betalningar från mobila enheter i MasterCards monter. En vision är att fasa ut plastkorten för att låta betalningar ske från smartphones eller andra IoT-enheter för att säkra upp betalningarna ännu mer.
Men så länge korten finns kvar är så kallad tokenisering ett viktigt säkerhetsverktyg för MasterCard – en datasäkerhetsåtgärd som i princip innebär att kredit- och kontokortsuppgifter inte sparas i handlarnas betalningssystem – siffrorna ersätts av tokens som därmed krypterar kortnumret.
– Genom tokens kan vi dessutom få fram kryptografisk information, vilket i sin tur kan minska antalet bedrägerier genom våra kort, säger Kicki Del Valle.
– Vi försöker ständigt bygga ut vår digitala infrastruktur eftersom kunderna måste kunna förlita sig på våra system. Personligen tror jag att kontanter kommer spela ännu mindre roll i samhället än vad de gör i dag och då är det viktigt att vi kan leverera en tjänst som ger bra översikt och kontroll för dem som valt att använda den, avslutar hon.
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.