LFV deltar i projekt för bättre samordning mellan flyg och drönare
LFV och Trafikverket söker smarta lösningar för morgondagens flyg och startar därför i vår ett forskningsprojekt om drönare som ska undersöka möjligheterna till en bättre samordning mellan civil flygtrafik och drönare. Drönare är obemannade luftfarkoster som används kommersiellt, privat och militärt. Polis och räddningstjänst är intresserade av att använda drönare för att spana efter brottslingar […]
Linda Kante
Uppdaterad: 23 mars 2017Publicerad: 23 mars 2017
LFV och Trafikverket söker smarta lösningar för morgondagens flyg och startar därför i vår ett forskningsprojekt om drönare som ska undersöka möjligheterna till en bättre samordning mellan civil flygtrafik och drönare.
Drönare är obemannade luftfarkoster som används kommersiellt, privat och militärt. Polis och räddningstjänst är intresserade av att använda drönare för att spana efter brottslingar eller saknade personer. Marknaden har vuxit när fler aktörer började sälja billiga produkter med kamera.
I takt med den utvecklingen har drönarna börjat störa flygtrafiken. I dag måste en flygplats stängas ner om en drönare upptäcks i närheten av den. Detta har framför allt drabbat Stockholm Bromma Airport och Stockholm Arlanda Airport och lett till förseningar för flygplatserna, flygbolagen och deras passagerare.
– Forskningsprojektet ska undersöka om det går att ha drönare i en flygplats kontrollzon utan att flygplatsen behöver stängas ner eller att konsekvenserna för övrig trafik blir för stora, säger Peder Blom, flygledare i LFV och projektdeltagare.
– Genom en bättre samordning mellan flyg och drönare kan vi få en högre säkerhet och stabilare kapacitet i luftrummet, sägerMarie Fridolin, ansvarig för luftfartsforskningen på Trafikverket . En mer tillförlitlig samordning ger även positiva effekter inom miljön.
Projektet, som är finansierat av Trafikverket, startar i år med planering och konceptbeskrivning. Under 2018 planeras simulering av flygtrafik kombinerat med trafik av drönare vid LFVs testcenter på Malmö Airport och 2019 blir det provflygning med en drönarhelikopter från Saab, som är en samarbetspartner i projektet.
Helikoptern kommer att utrustas med hård- och mjukvara, kamera och sensorer som gör det möjligt för den obemannade farkosten att uppfatta och undvika övrigt flyg.
– Utformningen av luftrummet och regelverket som det ser ut i dag bygger på det traditionella bemannade flyget. Projektets resultat kan även stödja förändringarna av detta regelverk som Transportstyrelsen och den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA jobbar med, säger Peder Blom.
ANNONS
Linda Kante
#drönare
#LFV
#Trafikverket
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.