LFV och Trafikverket söker smarta lösningar för morgondagens flyg och startar därför i vår ett forskningsprojekt om drönare som ska undersöka möjligheterna till en bättre samordning mellan civil flygtrafik och drönare.
Drönare är obemannade luftfarkoster som används kommersiellt, privat och militärt. Polis och räddningstjänst är intresserade av att använda drönare för att spana efter brottslingar eller saknade personer. Marknaden har vuxit när fler aktörer började sälja billiga produkter med kamera.
I takt med den utvecklingen har drönarna börjat störa flygtrafiken. I dag måste en flygplats stängas ner om en drönare upptäcks i närheten av den. Detta har framför allt drabbat Stockholm Bromma Airport och Stockholm Arlanda Airport och lett till förseningar för flygplatserna, flygbolagen och deras passagerare.
Här tecknar du din prenumeration på Aktuell Säkerhet
– Forskningsprojektet ska undersöka om det går att ha drönare i en flygplats kontrollzon utan att flygplatsen behöver stängas ner eller att konsekvenserna för övrig trafik blir för stora, säger Peder Blom, flygledare i LFV och projektdeltagare.
– Genom en bättre samordning mellan flyg och drönare kan vi få en högre säkerhet och stabilare kapacitet i luftrummet, sägerMarie Fridolin, ansvarig för luftfartsforskningen på Trafikverket . En mer tillförlitlig samordning ger även positiva effekter inom miljön.
Projektet, som är finansierat av Trafikverket, startar i år med planering och konceptbeskrivning. Under 2018 planeras simulering av flygtrafik kombinerat med trafik av drönare vid LFVs testcenter på Malmö Airport och 2019 blir det provflygning med en drönarhelikopter från Saab, som är en samarbetspartner i projektet.
Helikoptern kommer att utrustas med hård- och mjukvara, kamera och sensorer som gör det möjligt för den obemannade farkosten att uppfatta och undvika övrigt flyg.
– Utformningen av luftrummet och regelverket som det ser ut i dag bygger på det traditionella bemannade flyget. Projektets resultat kan även stödja förändringarna av detta regelverk som Transportstyrelsen och den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA jobbar med, säger Peder Blom.