
Almac Group är en global aktör inom utveckling och produktion av läkemedel och bioteknik med över 6000 anställda i Storbritannien, USA, Singapore, Japan, Danmark och Sverige. Pandemin har ställt företaget inför nya utmaningar och på cybersäkerhetssidan har det inte minst handlat om ökade krav på VPN-lösningar. Dessutom är Almac Group beroende av ett komplext nät av affärskritiska tillverknings- och laboratorietekniker, som också inkluderar IoT- och OT-lösningar.
– Vår utrustning har varit svår att säkra upp och skydda även före pandemin, framför allt på grund av dess ålder, komplexa arkitektur och sårbarhet. Problematiken eskalerade under pandemin då allt fler cyberkriminella aktörer siktade in sig både på anställda som arbetade på distans och på uppkopplade enheter. Dessutom höll vi på att öppna nya verksamheter, flyttade vår mejl till en molnbaserad Microsoft 365-lösning och flyttade delar av utvecklingsarbetet till AWS. Alla förändringar skedde i ett högt tempo och under kort tid. Det gjorde att vi uppmärksammade vårt akuta behov av en bättre fungerande och flexibel säkerhetslösning. För detta vände vi oss till Check Point och har nu ett dynamiskt skydd mot avancerade cyberhot, säger Stephen Park, principal security information specialist på Almac Group.