Köpcenter i Finland först i landet med att kombinera ansiktsigenkänning och kundräkning
Effektivare marknadsföring, skräddarsydda reklamkampanjer och optimerad personalstyrka är några fördelar som köpcentret Rajalla På Gränsen har uppnått Ett av norra Finlands största köpcentra, Rajalla På Gränsen, är först i landet med att implementera en nätverksvideolösning som kombinerar ansiktsigenkänning och kundräkning. Denna revolutionerande användning av nätverksvideo inom detaljhandeln inbegriper innovativ teknik från Axis Communications, marknadsledande inom […]
Linda Kante
Uppdaterad: 1 mars 2017Publicerad: 1 mars 2017
Effektivare marknadsföring, skräddarsydda reklamkampanjer och optimerad personalstyrka är några fördelar som köpcentret Rajalla På Gränsen har uppnått
Ett av norra Finlands största köpcentra, Rajalla På Gränsen, är först i landet med att implementera en nätverksvideolösning som kombinerar ansiktsigenkänning och kundräkning. Denna revolutionerande användning av nätverksvideo inom detaljhandeln inbegriper innovativ teknik från Axis Communications, marknadsledande inom nätverksvideo, och levererar data om besökarantal, besökstidpunkter inklusive besökarnas kundprofil och till och med information om ansiktsuttryck och känsloläge.
Rajalla På Gränsen är ett av norra Finlands största köpcentra. Det är beläget i norra Lappland, och inrymmer mer än 40 butiker som har flera miljoner fysiska besök årligen. De insamlade data underlättar för köpcentret att förbättra sin kundservice via målgruppsinriktad marknadsföring och reklaminsatser.
Rajalla På Gränsen ville samla in mer information om kunderna i syfte att förbättra deras shoppingupplevelse, hjälpa butikerna att skapa skräddarsydda reklamkampanjer och marknadsföra specialerbjudanden till kunder baserat på ålder och kön. Dessutom ville butiker, kaféer och restauranger optimera personalstyrkan utifrån aktuell toppbelastning, samt mäta andelen kunder som genomför köp.
Lösningen installerades av Axis partner Valfi, som bedömer att en butik som utnyttjar denna typ av teknik kan höja lönsamheten med så mycket som 30 procent.
– Vi valde Axis på grund av hög bildkvalitet, robust och tillförlitlig konstruktion, enkel installation samt enkel integration med befintliga säkerhets- och IT-system. Axis har dessutom en utmärkt kundtjänst, säger Valfis vd Valtteri Kujala.
– Vi är mycket nöjda. Vi har fått bättre möjligheter att skapa effektiva reklamkampanjer som når våra målgrupper på ett effektivare sätt, vi kan skräddarsy kunderbjudanden och återförsäljarna kan optimera personalstyrkan utifrån besöksantal, Jukka Korpimäki, chef för köpcentret Rajalla På Gränsen.
Lösningen består av åtta AXIS M3006-V-nätverkskameror och Cognimatics programvara TrueView People Counter för räkning av alla besökare som passerar genom köpcentrets entré. Dessutom har AXIS M1125-nätverkskameror installerats på köpcentrets innerväggar; i kombination med Valfis ansiktsigenkänningsprogramvara kan dessa identifiera besökarnas kön, ålder och ansiktsuttryck.
– Det tidigare systemet som användes av Rajalla På Gränsen registrerade endast besöksantalet och var inte särskilt tillförlitligt, säger Andy Martin, Business Development Manager vid Axis Communications.
– En kund med stora bärkassar eller en kundvagn räknades ibland som mer än en person. Och om flera personer passerade entrén samtidigt räknades de ibland som en person. Noggrannheten hos Axis teknik, som uppnås bland annat tack vare HDTV-bildkvalitet, innebär hög tillförlitlighet i den insamlade datan. Systemet ger därmed information om i vilken grad marknadsföring och reklamkampanjer har lyckats, och uppfyller dessutom det primära syftet att öka personalens och kundernas säkerhet.
ANNONS
Linda Kante
#axis
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.