Oavsett om du är vd, mellanchef, lagermedarbetare eller receptionist spelar du en viktig roll för företagets IT-säkerhet. Och då menar jag inte bara det du gör när du sitter framför datorn utan också när du öppnar dörren för besökare eller om du blippar ditt passerkort i bussen eller på tåget. Dina handlingar har en mycket större inverkan på företagets IT-säkerhet än du kanske tror.
Tyvärr är det många som går omkring och tror att de inte är en viktig kugge i it-säkerhetsmaskineriet. Många tycker också att det är besvärligt med starka lösenord, och i allmänhet kan det vara svårt att förstå att man är en del av riskbilden.
Jag har märkt att många har inställningen att om det händer nåt så installerar vi ju bara om. Men det är det här som är haken: Om inte datorn utsätts för ransomware, kommer du aldrig ens att upptäcka det. Om din dator är en del av ett botnet eller om det placeras skadlig programvara i din dator för att övervaka dig vill ju inte hackarna att du ska upptäcka det. De gör allt de kan för att flyga under radarn, och det betyder att du snabbt kan utsätta hela företaget för risken att drabbas.
Hackaren behöver bara en enda sökväg in, och det kan lika gärna vara din dator som chefens. Därför är det viktigt och nödvändigt att alla förstår att de är en viktig och integrerad del av företagets IT-säkerhet.
Detta gäller även om du till exempel arbetar som receptionist och fysiskt släpper in folk på företaget. Om du är det minsta osäker bör du fråga. Du får aldrig släppa in folk bara för att de insisterar. Många cyberbrottslingar behöver fysiskt komma in på företaget för att få tillgång till vissa system, och de är riktigt bra på att luras.
Tyvärr är det ofta så att när det är något man inte förstår, vill man inte fråga utan föredrar att inte lägga sig i. Man vill inte störa.
Många företag har också en kultur där de IT-ansvariga och IT-kunniga ofta betraktas som ”nördar”, som inte har lust att svara på dumma frågor. Då skapas en problematisk IT-miljö som är en bidragande anledning till att it-attacker allt för ofta lyckas.
Ansvaret för det ligger i slutändan hos företaget. Ledningen måste se till att de anställda vågar lägga sig i, att de vågar ställa frågor och inte minst att de vågar be om hjälp vid minsta osäkerhet. Den som ber om hjälp ska inte få en hånfull kommentar tillbaka. Då känner man sig bara dum och till besvär, och det förvärrar situationen.
Därför behövs det utbildning så att alla förstår riskerna och vet exakt vad de ska göra om det händer nåt. De ska också känna sig säkra på att det är helt okej att fråga en gång för mycket än en gång för lite.
I USA säger Homeland Security ”if you see something, say something”, och så vill jag att det ska vara i Sverige också.
Du behöver inte vara säkerhetsexpert, men du måste förstå konsekvenserna och veta att du mycket väl skulle kunna vara inkörsporten. Du ÄR viktig för IT-säkerheten på företaget.
Anders Nilsson, CTO Eset