
– Jag har lång erfarenhet av att starta och investera i bolag som på ett eller annat sätt utgår från kvinnors behov, allt ifrån femtech-bolag som Natural Cycles till skönhetsprodukter och skor. Att nu kliva in i Plegium känns självklart för mig, då jag personligen upplevt stor otrygghet i min offentliga roll men framförallt i egenskap av kvinna och mamma. Tyvärr är detta inte enbart något som drabbar mig, säger Isabella Löwengrip.
Enligt Nationella Trygghetsundersökningen för 2022, upplever 35% av alla svenska kvinnor mellan 16-84 år otrygghet i så pass hög utsträckning att de ofta undviker att gå ut ensamma under sena kvällar1. Dock är det relativt få som har personliga säkerhetsprodukter, till skillnad från i exempelvis USA där mer än var fjärde vuxen har en försvarsspray2.
– Trots att produktkategorin har en väldigt hög penetration i USA har utvecklingen av den här typen av produkter i princip stått still sedan 80-talet. Genom att kombinera grundläggande funktionalitet från klassiska säkerhetsprodukter med modern teknik, vill vi bidra till ökad trygghet för fler människor. Vi ser att det finns en stor efterfrågan på våra produkter överlag, men majoriteten av vår omsättning kommer idag från den amerikanska marknaden, säger Mikael Vig Mangell, CMO på Plegium.
Plegiums produkter kopplas till användarens smartphone via Bluetooth och Plegiums app, där användaren lägger in sina nödkontakter. Vid aktivering rings nödkontakterna automatiskt upp samtidigt som de får ett positions-sms med livetracking av den som larmat. Amerikanska användare har dessutom möjlighet att koppla Plegiums tjänst direkt till larmcentral – en tjänst som kommer att lanseras på svenska marknaden innan årsskiftet enligt Mikael Vig Mangell.
– Nu ligger fokus på fortsatt tillväxt i främst USA men också på svenska marknaden och vi är oerhört glada över att ha med oss Isabella på tåget. Hennes gedigna erfarenhet av att bygga bolag, förståelse för marknaden och dess behov, samt kunskap kring hur man bäst når ut genom bruset, kommer att addera ett stort värde för bolaget i den fas vi nu befinner oss i, säger Mikael Vig Mangell.