Intresse för nätverk som tjänst hos nio av tio företag
I undersökningen svarar hela 88 procent av tillfrågade svenska företag att de idag har diskussioner som handlar om NaaS, nätverk-som-tjänst. På var tredje företag är NaaS något de säger sig diskutera frekvent. Men vägen till beslut är delvis blockerad av bristande kunskaper och interna processer. Även om intresset för nätverk som tjänst är stort så […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 januari 2022Publicerad: 25 januari 2022
I undersökningen svarar hela 88 procent av tillfrågade svenska företag att de idag har diskussioner som handlar om NaaS, nätverk-som-tjänst. På var tredje företag är NaaS något de säger sig diskutera frekvent. Men vägen till beslut är delvis blockerad av bristande kunskaper och interna processer. Även om intresset för nätverk som tjänst är stort så vågar idag bara var fjärde företag säga att de har full koll på vilka möjligheterna som öppnas med användning av NaaS.
Det som främst lockar svenska företag att titta närmare på nätverk som tjänst är förväntade kostnadsbesparingar (78 procent) och ökad säkerhet (74 procent). Men fler än hälften (52 procent) hoppas också få kortare svarstider och ännu fler (58 procent) ser ökad prestanda i sitt nätverk som en drivkraft. Lite drygt hälften av företagen (51 procent) säger att de idag redan använder eller tror de kommer att använda sig av NaaS inom ett år.
– De erfarenheter vi har skaffat oss under pandemin visar att behovet av att kunna hantera företagets nätverk på ett smidigt och flexibelt sätt har blivit större än någonsin. Vi vet att NaaS ger företag den flexibilitet de behöver för att lösa utmaningar kring säkerhet och skalbarhet utan att hanteringen blir för dyr eller personalkrävande. Men för att kunna utnyttja hela potentialen som nätverk som tjänst erbjuder måste kunskapsnivån bland företagen höjas, säger Morten Illum, EMEA-chef för Aruba.
Även om aptiten för NaaS är stor så pekar undersökningen ut ett antal hinder på vägen till att faktiskt ta språnget. Bland svenska företag ser man utmaningar med att uppfylla existerande interna regler och krav (57 procent) samt att få loss den budget som behövs för investeringen (57 procent). Fler än hälften av de tillfrågade svenska företagen säger också att de hålls tillbaka av utmaningar med att hantera förändrade roller och kompetenskrav i den befintliga organisationen (51 procent).
Var fjärde svarande i undersökningen (24 procent) är redan idag övertygade om att NaaS är en etablerad och funktionell lösning. Ungefär en tredjedel ser dock fortfarande NaaS, nätverk som tjänst som något nytt och ännu inte etablerat
ANNONS
Linda Kante
#arube
#naas
#nätverk
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.