Infrastrukturminister Anna Johansson (S) har kallat fordonstillverkare, åkerier och myndigheter till möte för att diskutera möjligheterna att förhindra lastbilskapningar framöver.
– Det kan handla om tekniska lösningar, till exempel att det inte går att starta en lastbil om man inte är rätt person, autobromsar, lås. Men det kan också handla om regelverk och andra åtgärder, säger ministern till Sveriges Radio.
Teckna din prenumeration på Aktuell Säkerhet här
Förutom att genomföra åtgärder på lastbilarna kan det även handla om fysiska hinder som ska uppföras på olika delar av staden.
– Våra vägar ska vara trafiksäkra, så det är klart att i stadsmiljöer där det rör sig väldigt mycket människor på ganska små ytor, städer framför allt måste titta på om det finns fysiska åtgärder som man kan vidta för att försvåra den här typen av attacker. Det är därför kommunerna är bjudna till mötet.
Flera terrorattacker runt om i Europa under de senaste åren har utförts med hjälp av en lastbild som kört in i folkmassor. I EU är frågan hög prioriterad men Anna Johansson vill nu driva på den än mer. Dock poängterar hon att det är en balansgång och att det finns en gräns för hur omfattande åtgärderna kan vara.
– Vi vill inte heller ha åtgärder som gör att vi kommer bort från det som vi faktiskt vill skydda och värna, det vill säga ett öppet och fritt samhälle. Vi måste därför ha en balans i de åtgärder vi vill vidta, säger hon till Sveriges Radio.