Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, har tagit emot information från Konsumentverket som rör ett inkassobolag som är inkassoombud för det Hongkong-registrerade bolaget Svenskt Fordonsskydd Ltd. Svenskt Fordonsskydd Ltd gör utskick till privatpersoner i Sverige och erbjuder fabriksgarantier för fordon och förlängning av tidigare garantitid, trots att bolaget inte har någon koppling till försäljaren eller fordonstillverkaren. Utskicken utgör erbjudanden […]
Linda Kante
Uppdaterad: 20 september 2021Publicerad: 20 september 2021
Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, har tagit emot information från Konsumentverket som rör ett inkassobolag som är inkassoombud för det Hongkong-registrerade bolaget Svenskt Fordonsskydd Ltd.
Svenskt Fordonsskydd Ltd gör utskick till privatpersoner i Sverige och erbjuder fabriksgarantier för fordon och förlängning av tidigare garantitid, trots att bolaget inte har någon koppling till försäljaren eller fordonstillverkaren.
Utskicken utgör erbjudanden som enligt Konsumentverket kan misstas för en faktura och vilseleda konsumenten till betalning. Konsumentverket har sedan 2020 fått in över 800 anmälningar mot Svenskt Fordonsskydd och har fört upp bolaget på sin varningslista. Enligt uppgift från Konsumentverket har fordringar i flera fall gått till inkasso för indrivning.
– Bolag som bedriver inkassoverksamhet måste ha fungerade rutiner för att motverka oseriösa uppdragsgivare. Därför inleder vi nu en granskning av det inkassobolag som är ombud för Svenskt Fordonsskydd Ltd, säger Camilla Sparr som är jurist på IMY och som leder granskningen.
IMY ställer ett antal frågor till inkassobolaget, bland annat hur rutinerna ser ut då man får indikationer på att en uppdragsgivares fordringar ofta saknar laglig grund, vilka andra rutiner bolaget har för att motverka oseriösa uppdragsgivare och vilka kontroller och bedömningar som bolaget har gjort avseende Svenskt Fordonsskydd Ltd inför och under pågående uppdrag.
– Den som bedriver inkassoverksamhet måste följa bestämmelserna i inkassolagen och god inkassosed. Den som får ett inkassokrav och som anser att det är felaktigt bör bestrida det omgående, inom den tid som står i inkassokravet. Man bestrider kravet till den som har skickat det, helst skriftligt exempelvis via mejl och då även motiverar varför man inte tycker att man är skyldig att betala, säger Camilla Sparr.
ANNONS
Linda Kante
#imy
#integritetsskyddsmyndigheten
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.