IBM har inlett ett nytt samarbete med några av världens största livsmedelsföretag för att förbättra livsmedelssäkerheten med hjälp av blockkedjeteknik. Många av de problem som påverkar säkerheten idag, så som föroreningar och livsmedelsburna sjukdomar, beror på bristande information och spårbarhet. Tillsammans med bland annat Dole, Nestlé och Walmart kommer IBM arbeta för att säkra spårbarheten […]
Linda Kante
Uppdaterad: 24 augusti 2017Publicerad: 24 augusti 2017
IBM har inlett ett nytt samarbete med några av världens största livsmedelsföretag för att förbättra livsmedelssäkerheten med hjälp av blockkedjeteknik. Många av de problem som påverkar säkerheten idag, så som föroreningar och livsmedelsburna sjukdomar, beror på bristande information och spårbarhet. Tillsammans med bland annat Dole, Nestlé och Walmart kommer IBM arbeta för att säkra spårbarheten genom hela leverantörskedjan för livsmedelsprodukter.
Årligen insjuknar var tionde person och drygt 400 000 människor dör på grund av förorenad mat. När en förorening väl har upptäckts kan det ta flera veckor för att identifiera ursprunget, vilket orsakar ytterligare sjukdomsfall, förlorade intäkter och matsvinn. Med en blockkedja kan samtliga parter inom livsmedelsbranschen – från tillverkare och distributörer till återförsäljare och konsumenter – få tillgång till säker information om varornas ursprung och tillstånd genom hela processen. Det kan bland annat möjliggöra för livsmedelsleverantörer att snabbt kunna spåra förorenade produkter, säkerställa att de tas bort från butikshyllorna och minska spridningen av eventuella sjukdomar.
– Blockkedjan är en mycket användbar teknik för alla typer av industrier där spårbarheten är viktig, inte minst inom livsmedelsbranschen. Utöver att den förbättrar livsmedelssäkerheten skapar den ett ökat förtroende mellan aktörerna i kedjan. Inköparen kan exempelvis få en garanti på att köttet hållit samma temperatur längs hela transportsträckan och konsumenten kan ta del av allt från ursprungsdata till potentiella allergener, säger Christina Claughton-Wallin, handelsexpert på IBM Sverige.
ANNONS
Linda Kante
#IBM
#livsmedelssäkerhet
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Skaffa Aktuell Säkerhet Nyhetsbrev
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.