Risken att bli utsatt för så kallade botnets är fortsatt stor för alla företag som har närvaro på internet. Akamais senaste State of The Internet-rapport visar att hotell- och restaurangbranschen är särskilt utsatt med fler attacker än andra sektorer. 

Erik Henriksson, försäljningsansvarig på Akamai, menar att det är viktigt att branschen är medveten om hotbilden och är insatt i vad man riskerar när man driver sin verksamhet på nätet.

Teckna din prenumeration på Aktuell Säkerhet här

– De flesta ser tyvärr ingen skillnad på BOT:ar och potentiella kunder och kan därför inte ens välja hur man vill agera när alla förfrågningar ser likadana ut. I jakten på innovation får IT-säkerhet ofta stå tillbaka och då är det naturligt att man blir utsatt. Hur många gånger har man inte försökt boka någon typ av transport eller en restaurang där man behöver uppge sitt kreditkortsnummer. Ofta över icke säkra http-sidor, utan certifikat där informationen flödar helt oskyddad och tillgänglig för vem som helst att snappa upp, säger Erik Henriksson.

Inom hotell- och restaurangnäringen är det viktigt att finnas med på samlingssidor där man kan jämföras med konkurrenter, något som ofta sker genom så kallad scraping. Här används just bot-teknik för att samla in information och ge kunden ”rätt pris”.

– I en konkurrensutsatt bransch vill man inte stoppa trafik som man inte vet om den är legitim eller skadlig. Få känner till att det finns möjlighet att både identifiera robotar och då styra hur man vill kontrollera dem samt även undvika att leda in skadlig trafik till sin site, fortsätter Erik Henriksson.

– Det finns flera duktiga cybersecurity-rådgivare i Sverige i dag. Men vi ser ofta att man har så bråttom att digitalisera sin kundupplevelse att man förbiser just säkerhetsfrågan eftersom den kan vara svår att koppla till ett direkt affärsvärde. Och då blir det lätt så att man inte ser över säkerhetslösningarna förrän man har blivit utsatt – och kanske nedtagen från Internet.

Ladda ner hela studien här.