HCL Technologies (HCL) lanserar nu särskilda GDPR-tjänster som gör det enklare för företag att uppfylla de krav som följer av EU:s nya dataskyddsförordning GDPR (General Data Protection Regulation).
Senast i maj 2018 måste företag och organisationer uppfylla de nya kraven, inte minst kring hantering av personuppgifter. Det innebär att företag och organisationer måste införa relevanta processer och tekniska verktyg för att uppfylla kraven.
Teckna din prenumeration på Aktuell Säkerhet här
– I den digitala eran är integritet, säkerhet och individanpassning de viktigaste frågorna för både företag och enskilda personer. Men att förenkla efterleva GDPR-direktivet behöver inte bara handla om att leva upp till och hantera lagkrav, utan det kan också vara en källa till att skapa konkurrensfördelar, säger Maninder Singh, Corporate Vice President and Head – Cyber Security & GRC, HCL Technologies.
– Kombinationen av HCLs branschledande lösningar, IT-expertis, erfarenhet av den europeiska marknaden och av att arbeta med globala företag gör företaget till en idealisk partner i detta sammanhang.
HCLs omfattande ramverk och lösningar inom dataintegritet syftar till att hjälpa organisationer att förbereda sig för de nya skyldigheter och krav som förordningen kommer att medföra. Med dataskyddsförordningen syftar EU till att ge medborgare större kontroll över hur deras personuppgifter används och ge företagen en tydligare juridisk struktur som standardiseras över hela EU. HCLs nya tjänster fokuserar på att hjälpa kunderna inom följande tre kärnområden:
- Hjälpa företag och organisationer vid genomförandet av konsekvensbedömningen (PIA, Privacy Impact Assessment) avseende GDPR-kraven och ge den information de behöver för att utforma sin plan och sitt tillvägagångssätt för att uppfylla föreskrifterna.
- I samarbete med kundens team för integritet och legala frågor identifiera luckor, hjälpa till att prioritera och bistå med implementering av processer och teknik så att nya krav på tekniska kontroller och andra föreskrifter uppfylls.
- Genom tekniska lösningar övervaka och ge en löpande helhetsbild över hur väl kunder uppfyller de nya kraven.