Identitetsintrång är det enskilt största brottet vi har i Sverige i dag med 120 000 anmälningar per år. Lägg därtill ett mörkertal som troligtvis är svindlande högt. När Jan Olsson på Polisens Nationella Bedrägericentrum höll sitt anförande på ämnet under Trygghetsdagen på Clarion Hotel i Stockholm den 21 mars var det inför en fylld sal med spetsade öron.
Bedrägeri är ett brott som ökar konstant – även om det tenderar att byta skepnad under åren som går.
– Man kan fråga sig varför det tillåts ske, men faktum är att det inte är särskilt svårt att för den som till exempel vill genomföra en ID-kapning, konstaterar Jan Olsson samtidigt som han visar tillvägagångssättet på skärmen bakom sig.
Teckna din prenumeration på Aktuell Säkerhet här
– Det finns massor med öppna sidor på nätet och här har du alla listade. Det du gör är att du väljer en person i ett område där du kan anta att man är hyfsat kreditvärdig, fortsätter han.
– Här får du fram all information förutom personens fyra sista siffror, men det är bara att ringa Skatteverket så hjälper de mer än gärna till att ta fram dem. Sedan är det bara att beställa ett ID-kort från ett företag som tillverkar dessa.
ID-korten används sedan för en rad olika ändamål – leasa bilar, ta lån, beställa kreditkort eller styrelseengagemang, bara för att nämna några.
– Jag lovar att ingen här inne kan se skillnad på ett falskt och ett äkta ID-kort, då kan vi heller inte förvänta oss att personen i kassan på postuthämtningsstället ska göra det när denna lämnar ut paket, konstaterar Jan Olsson.
Vidare tar han upp problematiken med stölder av kortinformation.
– Någon stjäl information om ditt bankkort och använder sedan denna för att handla saker på nätet. E-handlarna som tar emot köpen identifierar inte dig utan bara din kortinformation och så länge den stämmer kan de genomföra köpet.
Här passar han på att lyfta några bra exempel från den svenska bankvärlden som smidiga lösningar på ett jätteproblem.
– Samtliga Nordea-användare och en del som har konto i SEB har en så kallad internetspärr, det vill säga, det går inte att genomföra internetköp om den som äger kontot inte loggar in med sitt Bank-ID och öppnar upp för detta. Kortet fungerar då att handla online med en kortare tid för att sedan automatiskt stänga sig igen. En väldigt enkel lösning som gett resultat. Hela 60 procent av bedrägerierna har försvunnit från Nordea sedan de införde detta.
Slutligen sträcker han ut en hand till branschen och deklarerar att Polisen behöver dess hjälp för att få bukt med bedrägerierna.
– Det krävs åtgärder och Polisen klarar inte av att lösa det här själv – vi har inte plattformen eller verktygen, därför måste vi arbeta tillsammans, avslutar han.