Du är sedan en dryg månad ny som kommunikationschef hos Vesper Group – ett underrättelsebaserat säkerhetsföretag. Du var med när Säpo började öppna upp och kommunicera mer utåt och nu ska Vesper öppna upp och berätta mer om verksamheten, hur ser den resan ut?
– Vesper och Säpo påminner om varandra, både verksamhet och kommunikationsresa. Vi har ju personal som skyddar svenska intressen i högriskmiljöer som till exempel i Afghanistan och Irak. Samtidigt utreder och avvärjer vi misstänkt brottslighet på företag, både i cybervärlden och genom personlig rådgivning.
Teckna din prenumeration av Aktuell Säkerhet här
Även på Vesper lyssnar jag på nyhetsstoff och spännande berättelser varje dag och vägen framåt är hitta den rätta balansgången mellan att sprida vår kunskap, berätta om framgångsrikt arbete utan att vare sig störa kunden eller röja metod, förmåga och operativ verksamhet. Jag har ägnat mina första månader åt att kartlägga och intervjua och samtidigt skapa en helt ny hemsida. Det är första steget på resan som börjar den 5 januari med sjösättning av den nya webbplatsen www.vespergroup.se.
Historiskt så har säkerhetsbranschen varit lite hemlig, men under de senaste åren har branschen öppnat upp mer och mer. Vad tror du det beror på?
– En bransch som mer än de flesta bygger på förtroende kan inte vara sluten och omgärdas av hemlighetsmakeri. I en verksamhet där man skyddar människors liv och andra företags viktigaste tillgångar, så måste det finnas en transparens för allas skull. Både kunder och bolag mår bra av en sund öppenhetskultur, så långt det är möjligt. Jag tror att branschen har lärt sig när svåra saker inträffat; svarar man inte eller döljer saker så blir utfallet så mycket värre.
Säkerhetsarbetet är väldigt brett – och innefattar allt från personskydd till IT och trygghetsinsatser. Hur öppen kan en sådan bransch vara?
– Vesper är unika i Sverige med att ha både personsäkerhet, rådgivning och utredningar samt cybersäkerhet i ett samlat företag. Gränsen för vad vi kan berätta går alltid vid att skydda våra kunders intressen, men också att inte avslöja vilka verktyg och vilken kapacitet vi har. Med det sagt så finns det nästan alltid mer man kan berätta, än tvärtom. Det är min erfarenhet.
Vad tar du med dig från arbetet hos Säpo nu när du arbetar med säkerhet inom näringslivet?
– Jag kan bidra med både verksamhetsnytta i alla våra affärsområden, liksom svår krishantering med stora värden på spel. Det är väldigt givande att kunna jobba med kommunikation hos våra företagskunder och se att mina erfarenheter från Säpo ofta är klockrena hos dem. Jag tror det beror på att jag är van vid att förbereda kommunikation utifrån att det värsta kan inträffa.