Du tillträdde som vd för YouCall för runt fyra månader sedan – hur har resan varit?
– Det har varit intensiva men väldigt roliga första månader. Jag har av förklarliga skäl lagt mycket tid på att sätta mig in i och förstå vår verksamhet och våra uppdrag. Jag har också fått lära känna alla de fina medarbetare som arbetar på YouCall. Det är en härlig arbetsplats som präglas av kompetens och mångfald. Jag är så glad att jag får vara med på denna spännande tillväxtresa.
Vilken har varit den största utmaningen under pandemin för er?
– Då ett av våra uppdrag är att vi ansvarar för Sveriges informationsnummer 113 13 har vår största utmaning varit att snabbt kunna växla upp vår bemanning kopplat till de enorma volymökningarna som rått. Under 2020 ökade antal samtal till 113 13 med 7 000 procent. Detta innebär att vi kontinuerligt behöver hitta rätt kompetenser att rekrytera samt även lösa den praktiska arbetsmiljön så att den är coronasäker för samtliga medarbetare. 113 13 hanterar cirka 2 500 samtal per dygn och det ställer stora krav på en flexibel och kompetent organisation som är anpassningsbar, något jag tycker att vi har lyckats väl med. Jag är otroligt imponerad över allas insats och deras förmåga att hålla ut.
Vi har även som många andra företag haft en högre sjukfrånvaro än normalt på grund av att vi uppmanar våra medarbetare att vara extra uppmärksamma och att stanna hemma vid minsta symptom. Detta har av förklarliga skäl resulterat i att vår verksamhet blivit mer ansträngd än normalt under vissa dagar, även om vi överlag klarat oss väldigt bra. Alla medarbetare har verkligen kavlat upp ärmarna och hjälpt till på ett föredömligt sätt.
Vad ligger i pipeline och hur ser återstående av 2021 ut – har Ni något spännande på G?
– Vår peak bestående av ökade volymer är långt ifrån över, så nu gäller det att fortsätta stötta och ta hand om våra medarbetare så att de även fortsättningsvis kan upprätthålla kvaliteten i våra leveranser. Men såklart måste vi även blicka framåt och ha siktet inställt på en spännande höst. Vi har bland annat arbetat fram en gemensam värdegrund som ska implementeras i vårt dagliga arbete, rutiner och beslut – inte minst i hur vi ska fortsätta att bete oss mot varandra och gentemot våra kunder och dess slutkund. Vi måste fortsätta göra detta rätt och ”på riktigt”.
Jag ser även väldigt mycket fram emot ett normkritiskt projekt som kommer att starta under augusti. Sytet med projektet är att göra oss medvetna om och ifrågasätta styrande sociala normer som kan resultera i exkludering och diskriminering. Detta får vi aldrig sluta att arbeta med – det är en hjärtefråga för mig som ledare.
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Skaffa Aktuell Säkerhet Nyhetsbrev
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.