Trycket var högt mot Datainspektionen i samband med att GDPR infördes förra året. Nu rapporterar Computer Sweden att hela 16 000 inkommande samtal aldrig besvarades av myndigheten.
Teckna din prenumeration på Aktuell Säkerhet här
Computer Sweden har tagit del av Datainspektionens årsredovisning som vittnar om att man tog emot 8 500 telefonsamtal och 25 000 ärenden under 2018. Av de ärenden som kom in var ungefär 11 000 skriftliga frågor, vilket är en ökning med 40 procent jämfört med året innan. Dessutom fördubblades antalet komplicerade förfrågningar från 400 till 800 ärenden.
Datainspektionen ökade upp personalstyrkan i fjol för att kunna vara beredda på den ökning av ärenden som skulle komma att behöva hanteras i samband med att GDPR infördes. Totalt introducerades 49 nya medarbetare på myndigheten under förra året. Men trots detta har två tredjedelar av de samtal som inkommit inte kunnat besvaras. I årsredovisningen skriver man därför att det lagts en ”stabil grund för arbetet, bland annat genom ett stort antal rekryteringar till den nya kommunikationsenheten och bildandet av en ny analysfunktion”, rapporterar Computer Sweden.