Trycket var högt mot Datainspektionen i samband med att GDPR infördes förra året. Nu rapporterar Computer Sweden att hela 16 000 inkommande samtal aldrig besvarades av myndigheten. Teckna din prenumeration på Aktuell Säkerhet här Computer Sweden har tagit del av Datainspektionens årsredovisning som vittnar om att man tog emot 8 500 telefonsamtal och 25 000 […]
Linda Kante
Uppdaterad: 26 februari 2019Publicerad: 26 februari 2019
Trycket var högt mot Datainspektionen i samband med att GDPR infördes förra året. Nu rapporterar Computer Sweden att hela 16 000 inkommande samtal aldrig besvarades av myndigheten.
Computer Sweden har tagit del av Datainspektionens årsredovisning som vittnar om att man tog emot 8 500 telefonsamtal och 25 000 ärenden under 2018. Av de ärenden som kom in var ungefär 11 000 skriftliga frågor, vilket är en ökning med 40 procent jämfört med året innan. Dessutom fördubblades antalet komplicerade förfrågningar från 400 till 800 ärenden.
Datainspektionen ökade upp personalstyrkan i fjol för att kunna vara beredda på den ökning av ärenden som skulle komma att behöva hanteras i samband med att GDPR infördes. Totalt introducerades 49 nya medarbetare på myndigheten under förra året. Men trots detta har två tredjedelar av de samtal som inkommit inte kunnat besvaras. I årsredovisningen skriver man därför att det lagts en ”stabil grund för arbetet, bland annat genom ett stort antal rekryteringar till den nya kommunikationsenheten och bildandet av en ny analysfunktion”, rapporterar Computer Sweden.
ANNONS
Linda Kante
#datainspektionen
#GDPR
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.