Under de senaste åren har flertalet stora dataintrång uppmärksammat – intrång som fått omfattande konsekvenser för de drabbade organisationerna. Detta har lett till allt större och mer omfattande satsningar inom IT-säkerhet, men många företag missar att täcka upp hela ekosystemet. Fico har satt samman fyra steg för hur cyberrisker hos tredjepartsaktörer bör hanteras.

Bakgrunden till fokus på tredjepartsaktörer är att attackerna blir allt mer sofistikerade och ofta kommer angreppen via en källa som företaget litar på. Därför har Fico nu formulerat fyra steg som kan hjälpa svenska företag att hantera cyberrisker hos tredje part, från leverantörer till partners.

Steg 1: Bygg ett ramverk för att kartlägga och kategorisera tredjepartsaktörer

Effektiv riskhantering i leveranskedjan kräver att man kartlägger och kategoriserar alla affärsrelationer och relaterade riskfaktorer. Ramverket beskriver vilken relation organisationen har till tredje part samt en genomgång av faktorer i tredjepartsorganisationen.

Steg 2 – Utveckla arbetsflöden för att hantera kopplingen mellan risk och påverkan

I det första steget handlar det om att bestämma kriterier för när ytterligare information behöver hämtas in för att bedöma en organisations cyberrisk. I detta steg för man samman en bedömning av cyberrisk med en bedömning av potentiell påverkan/genomslag, för att ha de två faktorerna sammankopplade när man utvecklar en strategi för att hantera aktören.

Steg 3 – kontinuerlig monitorering av viktiga leverantörer

Utifrån bedömningen av risk och potentiell påverkan, bör organisationen etablera rutiner för att kontinuerligt granska viktiga leverantörer regelbundet. Här kan exempelvis externa aktörers cybersäkerhetsbetyg vara ett värdefullt stöd.

Steg 4 – säkerställ rimlig risköverföring kopplad till försäkringsskydd

Genom att utvärdera risk och relevans/potentiell påverkan från tredje part, kan man urskilja de aktörer som kan göra att extra försäkringsskydd behövs. Därför är det viktigt att säkerställa att försäkringen täcker de risker som organisationen exponeras för. Cyberförsäkringar är en snabbväxande marknad och försäkringsbolagen utvärderar ständigt nya sätt att bedöma risk och premier för företagen.