
Det utökade plattformsansvaret innebär att plattformsägare, likt Amazon och Wish, kommer att behöva kontrollera att de produkter som säljs via plattformen lever upp till krav om exempelvis produktsäkerhet. Därutöver kommer aktörerna att behöva göra utvalda kontroller på att produkter som säljs inte är olagliga. Allt som allt är detta principiella vinster för handeln utifrån ett konkurrens, säkerhets och- hållbarhetsperspektiv.
– Beskedet är glädjande för den svenska handeln. Lagen innebär att globala handelsplattformar ej längre tillåts sälja produkter som kan vara direkt farliga. Dessutom är det ett stort steg mot konkurrens på lika villkor. Lagen gynnar alltså både konsument och handlare, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Svensk Handel har under flera år drivit frågan kring ett utökat plattformsansvar. Åtskilliga möten har anordnats med parlamentariker i Bryssel, men insatser har även gjorts genom partsgemensamma debattartiklar och intervjuer. Lagförslaget har under senare tid befunnits sig i trialog och det är glädjande att det i sista stund även tillkom en skrivelse om att plattformar nu tvingas till att göra kontroller av de produkter som säljs.
– Vi är glada över att ha drivit frågan hela vägen in i mål. Beskedet vi fick nu på morgonen summerar flera års hårt arbete. Genom Svensk Handels Brysselkontor har vi haft åtskilliga möten med EU-parlamentariker och europeiska intresseorganisationer och det känns oerhört kul att det hårda arbetet resulterat i en bättre konkurrenssituation för svenska handlare, säger Sofia Stigmar, head of Brussels på Svensk Handel.