Var femte svensk har delat inlägg under det senaste året utan att kontrollera källan. Det visar en undersökning som Telenor och den ideella organisationen Surfa Lugnt genomfört med hjälp av Novus. Samtidigt tror fyra av tio att deras flöden i sociala medier visar missvisande information om riksdagsvalet. Majoriteten litar inte heller på det som vännerna delar. […]
Linda Kante
Uppdaterad: 6 september 2018Publicerad: 6 september 2018
Var femte svensk har delat inlägg under det senaste året utan att kontrollera källan. Det visar en undersökning som Telenor och den ideella organisationen Surfa Lugnt genomfört med hjälp av Novus. Samtidigt tror fyra av tio att deras flöden i sociala medier visar missvisande information om riksdagsvalet. Majoriteten litar inte heller på det som vännerna delar.
1000 svenskar tillfrågades om deras inställning till källkritik och information som sprids online. Resultatet visade att många är skeptiska till vad de tar del av, samtidigt som 20 procent själva delat information utan att kontrollera källan.
– Internet ger fantastiska möjligheter för att inhämta information och delta i det politiska samtalet, men det finns också fallgropar. Rykten och rena osanningar kan spridas snabbt med stort genomslag. Undersökningen visar att en stor del av svenskarna är väl medvetna om detta, men att många fortfarande även delar information utan att granska eller värdera källan, säger Katarina Hamnholm, nätpratsexpert på Telenor.
Yngre personer är mer kritiska till information på internet än vad äldre är. Samtidigt är unga sämre på att påpeka för vänner att de delar missvisande information. Drygt hälften, 53 procent, av alla personer mellan 30 till 49 år har som vana att påpeka för sina vänner när de delar opålitliga artiklar eller inlägg i sociala medier. Bland landets 18–29-åringar är det 41 procent som gör det.
– Dagens unga är relativt duktiga på att förhålla sig kritiskt till den information som sprids, men samtidigt drar sig många för att påtala felaktigheter eller tveksamma påståenden från vänner och bekanta. Unga och äldre behöver samtala mer och även lära sig av varandra när det gäller källkritik och att slå hål på osanningar på nätet, säger Katarina Hamnholm.
ANNONS
Linda Kante
#källkritik
#novus
#telenor
#undersökning
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.