Ekonomichef imiterad för att lura anställda att föra över pengar
Hackarna riktade sig mot anställda på ekonomiavdelningen och försökte få dem att skicka över pengar till ett påstått försäkringsbolag. Metoden som används är känd som en Business Email Compromise (BEC)-attack, där cyberbrottslingar utger sig för att vara högre uppsatta chefer i organisationen. Avanan varnar för att denna sorts attacker kan öka och att de spelar […]
Linda Kante
Uppdaterad: 25 mars 2025Publicerad: 26 augusti 2022
ANNONS
Hackarna riktade sig mot anställda på ekonomiavdelningen och försökte få dem att skicka över pengar till ett påstått försäkringsbolag. Metoden som används är känd som en Business Email Compromise (BEC)-attack, där cyberbrottslingar utger sig för att vara högre uppsatta chefer i organisationen. Avanan varnar för att denna sorts attacker kan öka och att de spelar på anställdas ambitioner att prestera väl inför sina chefer.
Cyberbrottslingarna upptäcktes när de utgav sig för att vara ekonomichefen på en stor idrottsförening och försökte få en av sina anställda att föra över pengar till ett förfalskat försäkringsbolag. Forskarna på Avanan lyckades avleda cyberattacken. Det går att anta att det fanns ett ekonomiskt motiv bakom attacken, men forskarna vet i dagsläget inte mycket om hackarna, mer än att de har försökt genomföra attacken vid flera tillfällen.
– Denna sorts förfalskning av epost är extremt populärt, svårt att förhindra och även att identifiera. Epostanvändare bör alltid vara försiktiga innan man betalar exempelvis fakturor från mejlkorgen. Att alltid dubbelkolla att fakturan är riktig innan man genomför en transaktion är ett enkelt sätt att förhindra denna typ av bedrägerier. Jag rekommenderar starkt företag att implementera avancerad e-postsäkerhet som bygger på mer än en faktor för att avgöra om ett e-postmeddelande är skadligt eller inte. Se till att alltid läsa hela e-postmeddelandet innan du agerar, leta efter eventuella avvikelser och konstigheter, säger Jonas Bruzelius, Sverigechef, Check Point Software Technologies.
ANNONS
Linda Kante
#avanan
#bec
#checkpoint
#cybersäkerhet
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Skaffa Aktuell Säkerhet Nyhetsbrev
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.