Freja eID skriver i ett pressmeddelande att man i sin testmiljö snart lanserar en funktion som gör det möjligt att legitimera sig elektroniskt med användarens biometri som verifieringsmetod istället för att använda mobiltelefonen. Mobiltelefonen är den enhet som förknippas som bärare av en e-legitimation och i många sammanhang fyller den sin funktion väl. I andra […]
Linda Kante
Uppdaterad: 14 januari 2021Publicerad: 14 januari 2021
Freja eID skriver i ett pressmeddelande att man i sin testmiljö snart lanserar en funktion som gör det möjligt att legitimera sig elektroniskt med användarens biometri som verifieringsmetod istället för att använda mobiltelefonen.
Mobiltelefonen är den enhet som förknippas som bärare av en e-legitimation och i många sammanhang fyller den sin funktion väl. I andra sammanhang och miljöer är mobilen mindre lämplig. Exempel kan vara i skolan, sjukvården eller i självbetjäningskassor. Redan idag fungerar Freja eID med biometri, men då är det tillsammans med fingeravtryck eller ansiktsbild som användaren sparat lokalt i sin mobiltelefon. Den nya funktionen jämför ansiktet med den ansiktsbild som användaren tagit med Freja-appen vid registreringen och som finns sparad i Frejas databas. Med användarens samtycke kan denna bild användas som verifieringsmetod utan att någon mobiltelefon används, exempelvis om en elev ska logga in till en skoltjänst via en laptop med webbkamera.
– Den nya funktionen öppnar helt nya möjligheter för säkrare och smidigare digitala upplevelser inom flera områden. Mobilen är en fantastisk bärare av identitet men kommer till korta i många av de sammanhang som vi diskuterar med våra kunder. Över tiden kommer vi säkert få se andra bärare av identitet och med Freja eID-plattformens tillit och flexibilitet kommer vi kunna utöka möjligheterna för våra användare. Det är också viktigt att poängtera att användarens integritet står i centrum med den nya funktionen. Biometrin används således endast som en säkerhetsfunktion som initieras och kontrolleras av användaren själv; inte för att något företag, myndighet eller organisation ska kunna identifiera användaren med hjälp av biometri i förhållande till en folksamling eller en databas av bilder, säger Johan Henrikson, vd Freja eID Group.
ANNONS
Linda Kante
#biometri
#FrejaeID
Dela artikeln
Aktuell Säkerhet jobbar för alla som vill göra säkrare affärer och är därför en säker informationskälla för säkerhetsansvariga inom såväl privat som statlig och kommunal sektor. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik
Genom att klicka på "Prenumerera" ger du samtycke till att vi sparar och använder dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.