Cybersäkerhets- och observerbarhetsföretaget Splunk har presenterat rapporten The Hidden Costs of Downtime, som belyser de direkta och dolda kostnaderna för oplanerade driftavbrott. Enligt undersökningen beräknas den totala kostnaden för digitala driftstopp för de största företagen i världen till 400 miljarder dollar årligen, vilket motsvarar mer än 4 biljoner kronor. Analysen visar att konsekvenserna av driftavbrott inte bara är de omedelbara finansiella kostnaderna, utan även påverkar aktiekursen, varumärkets rykte, innovationsprocesser och kundernas förtroende.
Undersökningen belyser också driftavbrottens orsaker, som att 56 procent beror på säkerhetsincidenter som nätfiskeattacker, medan 44 procent beror på applikations- eller infrastrukturproblem som programvarufel. Mänskliga fel är den främsta orsaken i båda fallen.
– Ingen affärsverksamhet är helt förskonad från interna eller externa störningar. När digitala system oväntat sluta att fungera förlorar företag inte bara intäkter och riskerar böter, de förlorar också kundernas förtroende och sitt rykte. Hur en organisation reagerar på, anpassar sig till och lär sig att hantera störningar är det som definierar en ledare. En grundläggande byggsten för ett motståndskraftigt företag är en enhetlig strategi för säkerhet och observerbarhet som gör att man snabbt kan upptäcka och åtgärda problem över hela den verksamheten, säger Gary Steele, vd för Go-to-Market, Cisco & GM, Splunk.