I förra veckan var Aktuell Säkerhet med på Vesper Groups mingel med brigadgeneralen Paul Gibson, chef för SCEG – som bland annat berättade om sina erfarenheter från det brittiska militära kontraterrorarbetet, att arbeta i den brittiska regeringens nationella krisorganisation COBRA samt det pragmatiska samarbetet mellan privata säkerhetsföretag och myndigheter.
Teckna din prenumeration på Aktuell Säkerhet här
– En av vår tids absolut största utmaningar är radikaliseringen. Vi har inte tillräcklig förståelse för hur radikalisering av människor i demokratiska miljöer sker och kan heller inte överskåda hur långsiktiga och omfattande konsekvenserna blir av de politiska beslut vi fattar idag, sade Paul Gibson.
Han uttryckte kritik mot den prispress som ofta sker vid upphandlingar av säkerhetslösningar. Att certifiera ett företag mot internationellt erkända standarder tar både tid och pengar. Sådana företag är SCEG trygga med att rekommendera som bra, robusta och med högkvalitativ leverans till sina kunder. Det minskar risk både för kunder och tredje part. Men dessa certifierade företag kan inte priskonkurrera med billigare ocertifierade företag. Gibson använde det brittiska talesättet för otillräcklig betalning för kvalitetstjänster:
– ”If you pay peanuts you will get monkeys.”
Gibson menade också att den privata sektorn är en outnyttjad resurs i det inhemska samhället och pekade på att det är den som formulerar avtalen som har makten att bestämma vad de vill ha, vem de vill ha och hur de vill ha det. Han avslutade med att beskriva vikten av bygga relationer, ändra lagstiftning och skriva policys innan något händer:
– Det är bra att förbereda sig i god tid. Då finns möjligheten på plats att ta stöd av de privata företagen den dag en incident eller större kris inträffar igen.