• Digital säkerhet
  • Traditionell säkerhet
  • I FOKUS
  • Nyhetsbrev

Bedrägeritrender du som företagare bör känna till

Genom att analysera miljarder betalningstransaktioner som Stripe bearbetar varje år kan vi på ett tillförlitligt sätt identifiera nya bedrägerimönster och trender, det skriver Stripes om i denna debatt och Margreet Brenkman listar även några viktiga strömningar som företagare bör vara medvetna om.

-

En är ökningen av korttestningsattacker (card testing attacks). Vissa bedragare får långa listor med stulna kreditkortsuppgifter på den mörka webben, eller använder nätfiske eller spionprogram för att komma åt dessa. För att kontrollera om dessa kreditkort fortfarande är aktiva använder de botnät för att göra små inköp på webbplatser – tusentals köp under en mycket kort tidsperiod, vilket leder till en ökning av trafik på berörda webbplatser. Attackerna kan påverka företag negativt på ett antal sätt, inklusive högre betalningskostnader och att deras webbplatser slutar att fungera på grund av hög trafik. Korttestning har ökat mycket den senaste tiden, där 40 procent fler företag är utsatta för sådana attacker idag jämfört med före pandemin.

En annan betydande trend när det gäller bedrägerier är att geografin spelar en viktig roll. Företag i Europa hade avsevärt lägre bedrägerifrekvenser jämfört med Nordamerika förra året, vilket sannolikt återspeglar effekten av Strong Customer Authentication (SCA) i Europa. SCA uppmanar företag att lägga till tvåfaktorsautentisering i sina kassaflöden för vissa onlinetransaktioner. Även om förordningen har introducerat ny friktion för användarupplevelsen, har den varit effektiv för att minska bedrägerier. Andra delar av världen följer ofta Europa när det gäller regleringar, och detsamma kan snart vara sant för SCA. Tvåfaktorsautentisering av onlinebetalningar kommer att bli mer utbredd, inklusive autentiseringsverktyg som 3DS eller CAPTCHA. SCA-reglerna är för närvarande under översyn i Europa, så det kan bli ytterligare förändringar i framtiden.

Slutligen visade vår bedrägerianalys att vissa typer av företag är mer sårbara än andra. Vi upptäckte att prenumerationsföretag – särskilt B2C-företag – kämpar mest med bedrägerier. Det beror på att ett abonnemang på en streamingtjänst, till exempel, snabbt kan köpas och säljas vidare av bedragare, utan någon leveranstid inblandad. Mer än 75 procent av B2C-företagen rapporterade att under det senaste året hade deras manuella granskningsbelastning ökat, och de hade behövt avleda ytterligare resurser för att bekämpa bedrägerier.

Därför är det svårt att bekämpa bedrägerier

Att effektivt förebygga bedrägerier kan leda till vissa dilemman. När allt kommer omkring ger strängare åtgärder för att förebygga bedrägerier ofta fler skenträffar (false positives) och en sämre övergripande kundupplevelse. Skenträffar kan kosta ett företag pengar och skada dess rykte. En av tre konsumenter säger att de inte skulle handla igen hos ett företag om deras betalning avvisas utan legitim anledning. De förlorade intäkterna från att blockera för många legitima kunder kanske inte är värda marginella minskningar av ett företags bedrägerifrekvens.

Av den anledningen bör trösklar och regler för ett företags bedrägeriupptäckningsmodell justeras som en funktion av dess riskaptit: ju högre vinstmarginal desto mindre känslig bör modellen vara, eftersom ju högre marginaler desto mer pengar har ett företag att förlora på varje skenträff.

Maskininlärning och big data kan hjälpa till att optimera en bedrägeriupptäcktsmodell. Mer specifikt är det användbart att ha en betalningspartner som kan träna en modell med mycket data. Totalt behandlade företag mer än 640 miljarder amerikanska dollar i betalningar genom vår plattform 2021. Från den stora mängd transaktioner vi ser kan vi identifiera nya bedrägerimönster och trender med hjälp av maskininlärning, och agera därefter. Det här kan låta abstrakt, men det är inte olikt en erfaren butiksägare som har lärt sig att upptäcka potentiella butikssjuvar. Skillnaden med maskininlärning är att det fungerar i en helt annan skala. Till exempel beräknas en enstaka förbättring av våra ML-baserade system för upptäckt av bedrägerier i maj ha förhindrat ytterligare 40 miljoner dollar i bedrägeri. Förändringen beräknas också ge cirka 70 miljoner dollar i användarintäkter per år. Även små förändringar av algoritmer kan ha enorma fördelar nedströms för e-handelsföretag.

Vad kan du göra?

Maskininlärning är mycket effektivt för att bekämpa bedrägerier. Men företag bör inte förlita sig enbart på sin betalningsleverantör. Här är fler sätt att minska effekten av onlinebedrägerier på ditt företag:

  • Samla in mer relevant information i kassan, vilket hjälper dig att bättre verifiera en kunds legitimitet. Se till exempel till att samla in kundens namn och e-postadress. Denna ytterligare information kan resultera i bättre maskininlärningsupptäckt av bedrägerier och ge dig mer bevis att skicka in under en potentiell tvist.
  • Utforska andra betalningsmetoder. Rätt uppsättning betalningsmetoder kan erbjuda flexibilitet för kunder och minska risken för bedrägerier. Digitala plånböcker, som Apple Pay eller Google Pay, kräver ytterligare kundverifiering (såsom biometri, SMS eller ett lösenord) för att slutföra en betalning, vilket resulterar i lägre tvistfrekvens. På samma sätt lägger de flesta bankdebiteringar till ett extra lager av säkerhet och minskar risken för tvister.
  • Granska misstänkta betalningar manuellt, vilket hjälper dig att vidta åtgärder innan en potentiell tvist uppstår. Om du till exempel är osäker på en betalning när du granskar den kan du kontakta kunden via telefon eller e-post. Eller om du misstänker att en betalning är bedräglig kan du återbetala den.
Margreet Brenkman, Stripe

Onlineekonomin och dess underliggande finansiella infrastruktur är mycket komplex, och legitima aktörer måste samarbeta för att bekämpa bedrägerier. Stripe är en viktig del av detta ekosystem, och vi tar vårt ansvar på största allvar. Tänk på att ditt företag också är en del av ekosystemet: Var vaksam och ge inte bedragare en chans.

Margreet Brenkman, chef för Norra Europa på Stripe.

REKLAMSAMARBETE

En pionjär inom molnindustrin

– Vi har sysslat med det här sedan 1994, säger Pierre Riotz, företagets grundare och vd. – Jag designade och skrev större delen av koden...

FLER NYHETER

Intelligent kamerabevakning ska stoppa skadegörelse på skola

– SafeTeam lämnade den mest konkurrenskraftiga offerten och visade störst kompetens och erfarenhet inom kameraövervakning i skolvärlden, säger barn- och utbildningsnämnden i Askersunds kommun...

REKLAMSAMARBETE

6 Reasons to choose Milestone XProtect

In today’s dynamic world, basic video recording barely scratches the surface of what your security system needs. You require a vigilant security posture, capable...

Proptech-bolaget Tryva expanderar till Danmark

– Tillsammans med Tryghed Danmark kan vi nu höja säkerheten även för danska fastighetsägare. Vi ser fram emot att etablera Tryva i ytterligare ett...

REKLAMSAMARBETE

”Vi delar syfte – stärka Sveriges förmåga att hantera komplexa säkerhetsutmaningar”

Hallå där Pernilla Hörnfeldt, Mötesplats Samhällssäkerhet, i år är ni med som sponsor av Säkerhetsgalan som går av stapeln den 30 september i Stockholm...

Tre cybersäkerhetstrender att hålla koll på inför 2025

Det här är en opinionstext. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.#1: Autonoma AI-agenter utom kontrollEnligt analytikerfirman Gartner kommer AI-agenter att bli den viktigaste techtrenden...

Ny landschef för Prosero Finland

Jussi Virtanen har gedigen erfarenhet inom ledarskap och affärsutveckling i verksamheter med ett starkt utvecklings- och tillväxtfokus.– Med Jussi som ny landschef får vi...

REKLAMSAMARBETE

Säkerhet i världen, Europa och Sverige

Registreringen till Säkerhetsgalan slår upp dörrarna klockan tolv och sedan öppnas galan klockan 13 av värden Eva Hamilton. - När jag för första gången ledde...

Regeringen vidtar åtgärder för att stoppa indentitetsmissbruk

Riksrevisionen har granskat Migrationsverkets, Polismyndighetens, Skatteverkets, Statens servicecenters, Försäkringskassans och Pensionsmyndighetens arbete samt regeringens styrning av myndigheternas arbete. Riksrevisionens slutsatser är att det finns...

Cynode blir Proofpoint MSP-partner i Norden

Partnerskapet gör det möjligt för Cynode att leverera Proofpoints säkerhetslösningar till kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland.– Vår certifiering som Proofpoint MSP-partner ligger...

Norrköpings kommun tecknar avtal med Avarn

I avtalet ingår tillsynsbevakning med larmutryckning, liksom mobila ordningsvakter, som patrullerar gator och torg.– Tjänsterna startar i olika omgångar, först ut är våra mobila...

RAPPORT: Sverige tappar i AI-racet

AI Readiness Index är en global undersökning från Cisco som nu publiceras för andra året. I den undersökning som gjordes 2023 låg svenska företag...

Ett förstärkt moln: Så möter du cyberhoten i AI-eran

Det här är en opinionstext. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.Attacken påverkade stora delar av det svenska samhället under ett par dagar och är...

SBSC uppdaterar certifiering för stärkt cybersäkerhet

– Certifierad värdeförvaringstekniker står för hög kvalitet och pålitlighet inom branschen. Med uppdaterade krav säkerställer vi att certifierade tekniker är rustade för att möta aktuella...

RAPPORT – En tredjedel av alla API:er är helt oskyddade 

Undersökningen visade att mindre än 70 procent av de kundnära API:erna är skyddade med HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure), vilket innebär att nästan en...

Kristiina Mellin kvar som ASIS ordförande

Ett trettiotal medlemmar deltog under föredrag och efterföljande årsmöte där en ny styrelse valdes.Den nya styrelsen kommer att fortsätta arrangera intressanta seminarier för...

RAPPORT: Regulatorisk tsunami slår hårt mot den svenska fintechbranschen

Setterwalls Advokatbyrå är en av Sveriges största och äldsta aktörer inom affärsjuridik, med över 150 års erfarenhet av att bistå företag, organisationer och myndigheter...

Stöd till små och medelstora företag i fokus i utredning om ökad cybersäkerhet

EU:s förordning om cyberresiliens syftar till att skydda konsumenter och företag som köper eller använder produkter eller programvara. Förordningen ställer krav på att tillverkarna...