Otryggheten ökar inom alltfler yrkesgrupper och efterfrågan på säkerhet ökar i takt med den trista trenden. Det innebär givetvis möjligheter för oss i säkerhetsbranschen, men det är tydligt att det också lämnar utrymme för fulknep och oseriösa aktörer.
Vi som drivs av visionen om ett säkert samhälle har ett stort ansvar: att skapa trygghet och aldrig någonsin spela på rädsla.
Som säkerhetsleverantör brottas man ständigt med en omogen beställarkompetens. Vi ser tydligt behovet, men möter inte sällan en förfrågan eller upphandling som helt skjuter över målet. Vår inställning är att man måste jobba proaktivt för att göra skillnad på riktigt. Vi sätter ett värde i att hjälpa till att öka förståelsen för helheten, även om det ibland innebär att vi förlorar en potentiell affär.
Ta skolvärlden som exempel. Vi har ett antal skolor som kunder och vi vet att hot och våld i skolan är ett stort arbetsmiljöproblem. Vår kärnverksamhet är personsäkerhet i allmänhet och personlarm i synnerhet. Men, och det här är viktigt, personlarm är enligt mig den sista utvägen i skolvärlden. Det finns undantag, men generellt skulle jag vilja påstå att skolor inte behöver fler personlarm – skolor behöver mer personal.
Vi vet att det inträffar incidenter på raster, att det gått vilt till i korridorerna och att så många som var femte lärare känner ett obehag inför risken att utsättas för hot, våld eller trakasserier när de går till arbetet. Det är skandal. Skolan har ett gigantiskt problem som skolan behöver ta hand om, men personlarm är inte lösningen. Det behövs mer personal i varje situation, i klassrummet, i omklädningsrummet och på skolgården – och alla som jobbar i skolan ska ha tillräcklig kompetens för att minimera risker på arbetsplatsen. Här vågar jag påstå att det många gånger brister.
När det skiter sig trots allt, när personaltätheten inte hålls uppe och en anställd utsätts för ett tillbud med inslag av hot och/eller våld, så måste den som drabbas snabbt kunna slå larm. Det är ett tydligt krav i lagen, och det är här våra produkter kommer in i bilden. Men innan dess spelar hot- och våldsutbildningar, konflikthantering och riskanalysen huvudrollerna hela vägen.
Vi välkomnar konkurrens och tror att det på alla sätt bidrar till utveckling och ett bättre utbud. Konkurrens gör att vi hela tiden måste jobba framåt för att hålla oss relevanta och i framkant, för att våra kunder ska känna att vi levererar Sveriges främsta personlarmspaket precis som utlovat. Står vi stilla och gör som vi alltid ha gjort blir vi omsprungna på nolltid.
Dock möter vi allt oftare kunder som upplever sig bakbundna av leverantörer man tidigare valt. Oseriösa avtal håller kunden i ett järngrepp i åratal, utan löpande uppföljning. När avtalet sedan äntligen löper ut, visar det sig att avtalet har en automatisk förlängning på flera år.
Vi älskar att gå i bräschen, och vill utmana våra branschkollegor att hänga på. Ledordet är hållbarhet. Minns ni för några år sedan, när mobilmarknaden fullständigt ritades om och skapade en ny norm med total frihet för kunden? Vi går åt det hållet! Vi förbättrar ständigt våra avtal, för att tvinga kvar en partner som vill gå vidare är oseriöst.
Vi förordar långsiktighet, men vill vara långsiktiga på schyssta villkor. Så länge vår partner är nöjd med vår relation, så känner vi oss trygga med att relationen kommer att hålla. Det är egentligen inte konstigare än vilken annan relation som helst, oavsett om det handlar om en vänskapsrelation eller en kärleksrelation. Och ärligt talat, vilket äktenskap mår bra av att den ena parten tvingats kvar i ett snårigt kontrakt på 24 månader?
Hållbarhet genomsyrar allt vi gör. Personlarmen blir mindre och drifttiden allt längre, det är toppen. Men vi måste titta på vilka klimatavtryck produktionen och distributionen av larmen gör. Det finns fantastiskt fina utsläppsfria fabriker som utvecklar framtidens teknik redan idag. Personlarm må vara en liten produkt i samhället, men alla måste ta sitt ansvar.
Det är några exempel på hur vi på Axel Group tar vårt ansvar på vägen mot ett säkert samhälle, utan att någonsin spela på rädsla. Utmana oss gärna, och kom ihåg att det är viktigt att våga säga nej till en affär som inte gynnar både dig och din partner.
Johannes Jacobsson, vd Axel Group