
Bankerna Wells Fargo och Chase är nu bland de tio mest utnyttjade varumärkena. Detta indikerar hur cyberkriminella använder välkända varumärken i dessa branscher för att lura användare när de arbetar på distans eller beställer varor online.
Microsoft var det varumärke som användes allra flitigast under perioden januari-mars. 39 procent av alla försök till nätfiske var relaterade till teknikjätten. Cyberkriminella fortsätter att dra nytta av att människor arbetar på distans under covid-19-pandemin.
– De kriminella ökade sina nätfiskeförsök under första kvartalet 2021 för att stjäla människors personuppgifter genom att utge sig för att vara ledande varumärken. En förändring som skett det senaste kvartalet är ökningen inom banksektorn, och cyberbrottslingarna vill utnyttja oss när vi gör bankärenden. Vi uppmuntrar alla att vara försiktiga när de lämnar ut personuppgifter till appar, och tänk till en extra gång innan du öppnar bilagor eller klickar på länkar, säger Mats Ekdahl, säkerhetsexpert hos Check Point.