– Förtroendet för nödnumret är helt centralt i ett tryggt och säkert samhälle. Hjälpsökande ska alltid känna trygghet i att få rätt hjälp i rätt tid. SOS Alarm behöver utöka kapaciteten och rusta för att möta en helt ny, högre normalnivå av nödsamtal. Vi välkomnar att regeringen skjuter till extra medel så att vi kan fortsätta arbeta för ett tryggare Sverige för alla, säger Maria Khorsand, vd på SOS Alarm.
Nödsamtalen till 112 ökar för varje år. Mellan 2015 till 2020 ökade antalet samtal med nära 20 procent, vilket motsvarar cirka nästan 600 000 fler nödsamtal under en sexårsperiod. I år ser samtalsnivåerna ut att nå nya rekord och sommaren 2021 har varit den mest intensiva någonsin.
En rad faktorer har medverkat till det höga samtalstrycket, bland annat pandemin som inneburit att fler människor stannat hemma i Sverige under semesterperioderna samt väderförhållanden som inneburit bland annat fler badolyckor, skyfall och översvämningar. Samtidigt syns en generell ökning, oberoende av specifika händelser, som ger en ny och högre normalnivå på nödnumret.
Bara under juli månad i år ökade samtalsmängden med 13 procent jämfört med juli 2020. Totalt inkom drygt 387 000 samtal under månaden. Dagens operativa resurser är inte tillräckliga för att möta efterfrågan. Detta återspeglas i sommarens ökade svarstider på 112.