Regeringen har utsett Anna Eriksson till generaldirektör för nya Myndigheten för digital förvaltning. I samband med utnämningen beslutade regeringen också om myndighetens instruktion och regleringsbrev. Myndigheten kommer ligga i Sundsvall och starta sin verksamhet 1 september i år.
Teckna din prenumeration på Aktuell Säkerhet här
– Myndigheten är för att samordna och stötta den offentliga förvaltningens digitalisering. Inom sin verksamhet har den i uppdrag att samverkan med myndigheter som har särskilda uppgifter inom informationssäkerhets-, säkerhetsskydds- och integritetsskyddsområdet. De ska alltså bedriva sin verksamhet så att skyddet inom dessa områden säkerställs, säger Åsa Schwarz, författare, säkerhetskrönikör och IT-säkerhetskonsult.
– Det är bra men innebär samtidigt inte på något sätt att Sveriges problem med säkerhet löses vilket jag tidigare hört sägas. Något som däremot skulle vara effektivt är om säkerhet fanns med i regleringsbreven för respektive myndighet och att den följdes upp varje år likt den ekonomiska uppföljningen och där GD har direkt ansvar för utfallet,
Anna Eriksson har de senaste fem åren varit utvecklingsdirektör på Lantmäteriet med ansvar för strategisk verksamhetsutveckling och IT. Hon har lång erfarenhet av samverkan som representant för Lantmäteriet i arbetsgrupperna i eSamverkansprogrammet och E-delegationen. Hon har också lång erfarenhet från det privata näringslivet.
– Sverige har länge setts som en framstående nation vad gäller att ta tillvara möjligheterna som digitalisering ger. Det finns både förmåga och behov att öka takten i digitaliseringen av offentlig sektor för att kunna leverera morgondagens offentliga service på ett sätt som privatpersoner och företag förväntar sig. Myndigheten för digital förvaltning kommer spela en viktig roll i detta arbete, säger Anna Eriksson.