Mats Jägerstam
Foto: Kent Eng

Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) uttrycker oro över utvecklingen av den akademiska friheten. I en skrivelse från förbundet uppmanas Sveriges lärosäten att aktivt värna och främja denna frihet, som anses vara en grundpelare i ett demokratiskt samhälle.

– Det är tydligt att vi inte kan ta den akademiska friheten för given. Vi behöver försvara den och ta strid för den. Vi måste våga stå upp för den och jag ställer mig bakom hur SUHF ser på saken, säger Mats Jägstam, rektor vid Högskolan Väst, som instämmer i förbundets uppfattning.

SUHF, som företräder 38 svenska universitet och högskolor, fungerar både som samordnande organ inom högskolesektorn och som en aktör i kontakter med omvärlden. Medlemskapet i förbundet är frivilligt.

I skrivelsen betonar SUHF att akademisk frihet är ett allmänt erkänt värde för högre utbildning och forskning, och att det är avgörande för demokratins funktion och en hållbar samhällsutveckling. Friheten omfattar rätten att utveckla, förvärva och sprida kunskap utan påverkan från politiska, ideologiska eller kommersiella intressen. Enligt SUHF är denna rättighet skyddad av internationell lag och av principer för utbildning antagna globalt.

Förbundet lyfter särskilt fram att akademisk frihet är utsatt för ökande tryck både i Europa och globalt. Det rör sig enligt SUHF om en kombination av faktorer, däribland politisk inblandning i policy, direkt censur, personalpolitiska ingrepp, försök att tysta kritiska röster, samt attacker mot akademiker via sociala medier. Även relationer mellan lärosäten och privata aktörer, samt geopolitiska spänningar som leder till säkerhetsrestriktioner, pekas ut som hot. SUHF menar att dessa utvecklingar påverkar forskning, utbildning, ledning av lärosäten och internationella samarbeten negativt, och samtidigt underminerar demokratin.

I skrivelsen framhålls att det är nödvändigt att ständigt diskutera, förklara och försvara den akademiska friheten. Lärosätena uppmanas att ta ett tydligt ansvar för att skapa inkluderande och trygga miljöer för både studenter och personal. Förbundet hänvisar också till högskoleförordningen, som ger lärosätena i uppdrag att främja akademisk frihet. Avslutningsvis uppmanas hela sektorn att stärka sina insatser för att skydda och främja den akademiska friheten.