
Brand Phishing Ranking, som speglar det andra kvartalet under 2024, visar att Microsoft fortfarande var det mest utnyttjade varumärket i nätfiskeattacker och stod för 57 procent av alla nätfiskeförsök. Apple tog ett rejält kliv på listan under kvartalet, från en fjärdeplats under första kvartalet i år till andraplatsen med 10 procent av alla nätfiskeförsök. LinkedIn behöll sin tidigare tredjeplats med 7 procent av försöken. Adidas, WhatsApp och Instagram är varumärken som började användas mer flitigt under andra kvartalet, vilket innebär att de nu befinner sig på 10-i-topplistan för första gången sedan 2022.
– Nätfiskeattacker är fortfarande ett av de mest allvarliga cyberhoten, då de ofta är startpunkten för mycket mer omfattande attacker som kan drabba hela försörjningskedjan. För att skydda sig mot nätfiske är det viktigt för användare att alltid verifiera avsändarens e-postadress, undvika att klicka på misstänkta länkar och aktivera flerfaktorautentisering (MFA) för sina konton. Med hjälp av uppdaterade säkerhetslösningar, är det också möjligt att upptäcka och blockera nätfiskeförsök innan de når fram, säger Omer Dembinsky, data group manager på Check Point Software.