För att stärka sin motståndskraft mot risker inför och under mästerskapen tar Alpina VM i Åre hjälp av 4C Strategies. Det handlar om att i god tid kunna identifiera möjliga kända som oväntade händelser som kan påverka tävlingarna samt skapa strategier för att förebygga och hantera dessa är några av framgångsfaktorerna till vinterns tävlingar.
Teckna din prenumeration på Aktuell Säkerhet här
– Genom partnerskapet med 4C Strategies så har vi säkrat upp ledande internationell expertis med lokal kännedom. På den här nivån, när hela världen tittar på, finns det ytterst litet utrymme för fel, säger Niklas Carlsson, CEO för Åre 2019,
En stor del av förberedelserna inför alpina VM har fokuserat på att identifiera de största riskerna som kan bli aktuella för den här typen av evenemang. Utifrån det har man av 4C Strategies fått hjälp att sätta upp strategier för att förebygga dessa risker, hur ser man till exempel till att liften går i alla väder och att strömförsörjningen tryggas för hela arenan. Under hela uppbyggnadsperioden har man regelbundet haft övningar där kris- och kontinuitetsplaner testats för att hitta fungerande arbetssätt som involverar alla verksamhetens områden.
– Tack vare de förberedelser vi gjort tillsammans med 4C Strategies i god tid inför alpina VM kommer vi som organisation att kunna lyfta oss och prestera på en ännu högre nivå. Att vårt team håller hela vägen i mål är kritiskt för att kunna slutföra den uppgift vi har föresatt oss, och det är den plan vi satt upp ihop med 4C Strategies som styr vägen för alla inom organisationen. I slutändan handlar det för oss om att kunna genomföra rättvisa och bra tävlingar för de aktiva, fortsätter Carlsson.
4C Strategies har tidigare haft liknande uppdrag inför såväl kungliga bröllop som Eurovision och högprofilerade statsbesök.
– 4C Strategies har lång erfarenhet av att bistå med risk- och krishanteringslösningar till verksamheter med hög riskexponering och höga krav så som flyg, försvar och finans. Det som gör Åre 2019 unikt är att inget får gå fel under en ytterst begränsad tidsperiod och att den mediala exponeringen både är intensiv och global, säger Jonatan Jürisoo, ansvarig för satsningen och Affärsutvecklingschef på 4C Strategies