Debattartikel
Stefan Spendrup, Nordenchef för SOTI, skriver om hur företag bör tänka för att förbereda sig för den framtida tillväxten för IoT på rätt sätt. ”Det verkliga värdet i IoT ligger inte i att koppla upp så mycket som möjligt, utan att koppla upp på rätt sätt – alltså bör vi fokusera på Internet of ”SOME”.
2017 har vi sett hur IoT-konceptet vuxit kraftigt, både sett till hur tekniken utvecklats och vilken potential företagen ser. Uppkopplade enheter, ”things”, har blivit en del av världsomspännande nätverk, och globalt nådde antalet till 23 miljarder [1], vilket spås öka till 50 miljarder till år 2020. Genom uppkopplade bilar, termostater och gräsklippare har tekniken utvecklats på konsumentsidan, och IoT hjälper oss i vardagen och gör våra liv enklare.
Men vägen har inte varit utan krokar. Vi har sett flera omfattande cyberattacker, så som Petya [2] (Petrwrap) och WannaCry [3] orsakade stora skador för banker och andra företag i USA och Europa. Då mängden IoT-enheter fortsätter att växa, växer också farhågorna från både företag och konsumenter att attackerna kommer flera. Det saknas dessutom tydliga legala regelverk för dessa IoT-enheter. Standarder är inte definierade, och tekniken är i snabb förändring. Tillverkar utvecklar IoT-enheter eller smarta ”saker” i olika länder, där olika lagar råder, och produkterna når marknaden så snabbt att regelverk inte hinner med.
En lärdom är att samtidigt som utvecklingen och utrullningen av dessa enheter är omvälvande, så måste de också säkras och regleras. Under 2017 kommer ”Internet of Things” mer att bli ”Internet of Everything”, och det är då viktigt att ta ett steg tillbaka och utvärdera hur vi ska skydda våra saker. Säkerhet har länge stått på dagordningen, och då mängder av enheter kopplas upp så kommer cyberhotet att fortsätta växa. Det råder ingen tvekan om IoT har en enorm påverkan på våra liv, men det är framför allt företag som sett de stora förändringarna.
Företagen har omfamnat IoT och utvecklat en strategi som man nu skördar frukterna av, som möjliggör mobilitet och högre effektivitet; i förlängningen affärsmöjligheter. När IoT används rätt så innebär det enorma möjligheter. Uppkopplade ändpunkter inom ett företags ekosystem fungerar som en portal som ger möjligheter att fortsätta samla in värdefull data. Men, att bara samla in informationen räcker inte; det är möjligheten att dra nytta av informationen som innebär förändringar. I takt med att fler prylar kopplas upp, kommer också mer information.
Ju mer mängden data växer och våra saker blir mer uppkopplade blir också mängden information ohanterbar, och mycket av det kommer inte till användning. Med det i åtanke måste företagen fråga sig själva om all data faktiskt behövs? Hur kan det bidra till att särskilja sig mot konkurrenterna, öka kundnöjdheten och att göra framsteg? När relevant data identifierats är det viktigt att se till att data analyseras på ett effektivt sätt, så att det kan skapa positiv förändring.
Att försöka koppla upp alla enheter och dra nytta av data som samlas in skapar lätt förvirring; det är helt enkelt för mycket information för att företag ska kunna använda det effektivt. För företagen handlar det om att identifiera de ”saker” som ger mest värde. Det är affärskritiskt att vara medveten av vad man vill ha ut från sin IoT-strategi.
När vi tittar på IoT är det viktigt att identifiera vad som är viktigt för just din verksamhet, och förstå ”Varför?”. Varför introducerar du en IoT-strategi, och vad vill du få ut av det? När man har svar på de frågorna kan man börja titta på vilka ”saker” som ska kopplas upp. För de flesta företag kommer IoT innebära nya enheter och ”saker” som gör verksamheten mer effektiv, med lägre kostnader. Men bara du känner till de speciella omständigheterna för din bransch och ditt företag, och hur ni kan dra nytta av IoT.
Nyckeln är att tänka stort och att tänka annorlunda, men det är lika viktigt att inte rusa fram och koppla upp allt som går, och se hur det fungerar. Företag måste förbereda sig för den framtida tillväxten för IoT, men det måste ske på rätt sätt. Att försöka göra för mycket visar sig ofta kontraproduktivt. Det verkliga värdet i IoT ligger inte i att koppla upp så mycket som möjligt, utan att koppla upp på rätt sätt – alltså bör vi fokusera på Internet of ”SOME” Things.
Stefan Spendrup, Nordenchef SOTI